Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!

Ingen rektor behøver Viagra, hvis begejstringen for virtuel undervisning forbliver så stor, som den er lige nu

Ingen rektor behøver Viagra, hvis begejstringen for virtuel undervisning forbliver så stor, som den er lige nu. 

Af stressrådgiver Thomas Pape – SPINE, Institut for mental trivsel.

Klokken 8.00 ringede den virtuelle klokken ind til undervisning. Tusindvis af unge stiger ud af sengen, går en meter hen til deres skrivebord og tænder computeren. Mor og far er allerede kørt på arbejde, og dagens møde med andre unge er via skærmen. 

Velkommen til de unges nye undervisningsdag. 

Rektorerne glemmer den sociale kapital, når de tænder på mere fremtidig online undervisning.

Flere undervisningssteder har set fordelene af mere og permanent undervisning. Man kan spare penge på transport. Man kan klare sig med færre lokaler, der skal varmes mindre op i vintermånederne, og strømforbruges sænkes. What’s not to like? 

Den lille lommeregner gløder, når der regnes på, hvad man kan spare i faste udgifter, og det bliver hurtigt til vigtigt argument for mere virtuel undervisning. 

Jeg taler med uddannelsessteder, der vil erstatte 20-25 % af al undervisning med virtuel undervisning. 

Problemet er, at det, rektorerne sparer på færre lokaler, lys, vand og varme, sætter de til i social kapital, hvor jeg spår langt flere unge søger mod udgangene og droppe deres uddannelse. 

Det var slet ikke, som de unge havde tænkt eller håbet på.  Og det kommer til at ske allerede i oktober og november i år, spår jeg. 

1.g’erne har klart sværest ved virtuel undervisning 

Helt nye 1.g’ere, der måske ikke har mødt hinanden ret meget fysisk, fået fornemmelsen af hinanden, dannet smågrupper og fået de sociale erfaringer med hinanden skal nu i timevis hver dag sidde og modtage undervisning, hvor det kræves, at man samarbejder, byder ind og tør udfordre sin egen usikkerhed ved at markere, når læreren spørger ind i kameraet. 

De unge er utrænede i at sidde på hver deres værelse med mere eller mindre fremmede jævnaldrene. De er måske eksperter med to tommelfingere på telefonen, men mange unge er faktisk ikke super gode computertekniske. 

De stille elever bliver mere stille, fordi tryghed er alfa omega for denne gruppe, hvis de skal byde ind og turde at gå lidt ud på tynd is, for at lære noget af stoffet bedre at kende. 

Igen rektor behøver købe Viagra mere. 

Der bliver ikke brug for Viagra mere. Ikke hvis begejstringen for virtuel undervisning forbliver så høj som den er lige nu. Vi skal blot huske én ting: Corona har også vist os, at mennesker har brug for at være sammen, brug for at mærke hinanden, brug for usagte ord, fornemmelser, signaler og al den non-verbale kommunikation, der øger vores trivsel – når vi er sammen.

Vi skal passe meget på, at vi ikke glemmer unges mentale trivsel

Tilbage til den unges klasselokale – På værelset alene.

Et virtuelt break-out room, hvor 5 elever nu sidder i grupper og skal løse en opgave sammen. To af eleverne har ikke kamera på, den ene er introvert og stille, og de har 20 minutter til at løse en opgave, der skal fremlægges i det store fælles virtuelle rum. 

Jeg er pro-teknologi. Jeg elsker webinars, og de muligheder en fiberledning giver mig i hverdagen. Men vi skal skynde os at nuancere vores begejstring for virtuel undervisning. One size does not fit all.

Al undervisning passer ikke til virtuel undervisning, og alle elever passer ikke til onlinemøder med de andre elever. 

Thomas Pape er partner i SPINE – Institut for mental trivsel. Vi har speciale i studerende og unge ansattes mentale trivsel og har 15 års erfaring og over 7000 individuelle samtaler bag os. Læs mere om SPINE her.

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

3 gode grunde til at vælge os

6700 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Grønnegade 56,
1. sal
8000 Aarhus C 

Kontakt

T: 2894 5925
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2018 © SPINE - INFO