Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!

Vejrtrækningsproblemer

Vejrtrækningsproblemer

Kan du sidde stille på en stol og pludselig føle at du ikke kan trække vejret? Mange oplever at deres vejrtrækning hæmmer deres bevægelser eller udløser angst. Har du har stress eller depression, er det naturligt at åndedrættes ikke fungerer optimalt.

Når jeg spørger mine klienter, deltagere til foredrag eller svømmerne på svømmelandsholdet om de ved, hvordan de ved, hvordan de trækker vejret, er det sjældent noget, de tænker over det. Godt det samme, for vi trækker vejret 20.000 gange i døgnet. Omvendt kan vi have en stor indflydelse på vores vejrtrækning og dermed vores tilstand i krop og psyke.

Men er du presset, har stress eller depression, kan du styre din spænding gennem åndedrættet. Åndedrættet er fundamentalt for al liv, og trækker du ikke vejret godt nok, får det indflydelse på hjerne og krop.

Man kan ikke overdrive betydningen af at have et dybt åndedræt. 60% af kroppens affaldsstoffer udåndes gennem munden. 25% bliver udskilt gennem huden og kun 15% udledes gennem afføring og urin.

Fysisk reaktion på det dybe gode åndedræt:
1. Lymfesystemet aktiveres.
2. Dine organer bliver afspændt og masseres. Spændinger løsnes, som kan ligge imellem tarme, lever og mave sæk.
3. Din muskler vil slippe sine spændinger og du vil opleve færre smerter og mindre uro.

Psykisk fordele af det dybe åndedræt:
1. Du aktivere den afslappende del af det autonome nervesystem. Din balance genskabes.
2. Dit stressniveau sænkes.
3. Dit overblik øges og du kan igen tænke klart.
4. Angst og frygt minimeres gennem åndedrætsøvelser

Åndedræts øvelser:

1. Lig ned og slap så godt af i hele kroppen som muligt. Læg dine hænder på maven og mærk efter hvor du trækker vejret; 1) i brystet 2) ved solar plexus eller 3) i maven.

2. Tag 5 dybe indåndinger siddende eller liggende. Når du trækker vejret ind bliver din mave stor og rund og når du ånder ud, bliver maven flad. Vend herefter tilbage til din egen rytme og mærk efter, hvordan du bliver mere afslapet.

3. Sammenhængende vejrtrækninger: Lig eller sid afslappet. Træk nu vejret ind og ud, uden pause imellem din indånding og udånding. Øvelsen kaldes også for Kongevejen, da man mener at øvelsen åbner op til at rige af tryghed og visdom. Gør denne øvelse i 5-20 minutter. OBS: du kan føle svimmelhed efter øvelser, men dette er blot udtryk for at du har fået mere ilt til hjernen end du plejer. Rejs dig stille op, og tag det roligt i et par minutter.

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

3 gode grunde til at vælge os

6700 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Ceres Alle 11 
8000 Aarhus C 

Kontakt

T: 60 56 60 90
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2018 © SPINE