Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!
tegn på stress

Undgå studiestress, hvis du kender disse top 3 tegn på stress (du burde kende dem)

Kender du dine egne tegn på stress? Du kan undgå studiestress, reeksaminer og lav motivation, hvis du er knivskarp på ét punkt. Ét punkt, der lyser op som røde lamper, hvis du krydser en bestemt linie.

Artiklen er skrevet af Thomas Pape og Tine Persson

Kører du også bil med bind for øjnene?

Mange studerende vi hjælper hver uge, har en tendens til at forholde sig til sig selv, som hvis de også kører bil med bind for øjnene.

Det er blevet naturligt for dem at tage bind for øjnene, når de sætter dig ind i bilen og gør dig klar til at køre. De tænder bilen og begynder at trille derud af.

Godt nok kører de langsommere, fordi de famler efter et punkt, en lyd eller en fornemmelse af, om de kører i den rigtige retning. Men de har vænnet sig til det og de lykkes (desværre) med det hver gang – lige indtil end dag.

BUM – du er kørt ind i en væg

Når studerende ringer til os, er de kørt ind i en væg – I overført betydning er de crashet med deres bil, fordi de glemte at tage bindet af i tide. De var begyndt at tro på, at det var normalt at køre bil på den måde.

De have vænnet sig til at stress var en normal del af deres studieliv. Mange kan ikke huske, hvornår de sidst har haft det godt eller et “normalt” studieliv. Derfor giver vi dem en øvelse.

Øvelse til at lære dine egne tegn på stress

Tænk på forskellige situationer, hvor du har været ekstra belastet og har manglet ressourcer. Eller tænk på, hvordan du får det, når du står over for udfordringer, som du føler overstiger dine evner eller ressourcer.

Er der nogle signaler eller symptomer (fysiske, psykiske eller adfærdsmæssige) der går igen? Vores gæt vil være, Ja – det er der.

Du vil ofte have de samme symptomer på overbelastning eller stress i forskellige situationer

Hvis du kender de tre symptomer, der er typiske symptomer for dig, når du er på vej mod stress, så har du muligheden for at reagere. Så er du faktisk godt på vej til at begynde at forebygge stress. Du kan nedenfor se en oversigt over stressymptomer inddelt i tre grupper.

tegn på stress

Dine stresssymptomer er dine bedste venner

Det vil oftest være de samme tegn som kommer først, når du er belastet, selv om det er i forskellige situationer. Kender du dine symptomer, kan du bedre handle på dem. Se dem som dine bedste venner. For bedste venner siger forhåbentligt, hvis de kan se at der er noget i vejen med dig eller du ikke har det godt.

Dine 3 tegn er kroppens første signaler til dig om, at du skal løfte hovedet og øge din bevidsthed og dit nærvær i forhold til, “hvad der sker lige nu.”

Reagerer du ikke, kan en ond spiral være startet – en spiral, hvor du bliver mere og mere træt eller mister motivationen på dit studie.

Man siger, at har du 4-8 af disse symptomer i 3-4 uger hver dag, så kunne det være en begyndende stresstilstand du er i. Ergo, du skal reagerer og ikke fortsætte som du gør lige nu.

Vores første råd til dig vil altid være

Du skal være bevidst og have kendskab til hvad der oftest kan påvirke dig. Er det når ydre omstændigheder overstiger dine evner og ressourcer? Eller er det når dine indre krav og forventninger ikke matcher det du får ud af dig selv og studiet?

Ofte kan det være begge dele. Men du kan være helt sikker på, at krop og hjerne vil give dig besked. Det afhænger primært af at du er eller bliver god til at lytte til dine signaler og så reelt stopper op og siger: Hey, det er noget jeg bliver nødt til at tage mig af.

Stress kommer over tid og stiger bare i styrke – Vi kalder det Stresstrappen

Nedenfor kan du se, hvordan en typisk udvikling af stress er. Heldigvis er det ikke altid at studerende når helt op på øverste trin inden de søger hjælp.

tegn på stress

Vi hjælper studerende med studiestress – Skal vi også hjælpe dig til at blive glad og mere mentalt stærk igen?

Du kan altid skrive eller ringe til os og høre, hvordan du også kan få det bedre med vores metoder og erfaring. Det er helt gratis.

Ring på 6056 6090 eller skriv til info@spine.dk. Så vender vi hurtigt tilbage.

Du kan også læse flere artikler om studiestress og mental trivsel lige her.

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

3 gode grunde til at vælge os

6700 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Ceres Alle 11 
8000 Aarhus C 

Kontakt

T: 60 56 60 90
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2018 © SPINE