Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!
personlig krise

Sygdom i familien eller personlig krise? Sådan består du din næste eksamen

Sygdom i familien eller personlig krise? Sådan består du din næste eksamen og bliver på studiet.

personlig krise

Af stressrådgiver og ungecoach Tine Persson

”Min far er syg af kræft og lige nu kan jeg slet ikke samle mig om at læse til eksamen”. Sådan startede en mail fra en studerende, der fik hjælp til at samle tankerne, fokus og genskabe koncentration til at bestå eksamen.

En anden studerende havde en bror, der var kommet i fængsel og en tredje havde en søster, der var syg af psykisk sygdom. 

Fælles for alle tre er, at de har livsomstændigheder der (forståeligt) tager fokus væk fra at kunne læse til eksamen og være på studiet.

Skal du bare kaster bøgerne væk og opgive det hele?

Selvfølgelig er der grænser for, hvad mennesker kan og skal kunne håndtere af pres under studiet. Men når det er sagt er dele af vores liv påvirket af negative, triste, kaotiske eller smertefulde tidspunkter, hvor vi samtidig skal kunne fokusere på vores arbejde, familieliv og/eller studie. 

Lær at sætte en mental væg op for det der støjer lige nu

Du kan få hjælp til at håndtere det bedst muligt. Både så du giver plads til smerten og tillader de mentale flade hjul du mærker nogle timer eller dage.

Men du lærer samtidig også, hvordan du opbygger mentale vægge på bestemte tidspunkter og når det er særligt vigtigt for dig at fokusere for at kunne koncentrere dig om dit studie. Har du set denne? Rikkes mor døde pludseligt – Hør hendes fortælling om at kunne håndtere dødsfaldet og afslutte hendes eksamen. (podcast). 

Dine triste og negative tanker belønner dig sjældent med en løsning til din udfordring

Det er helt normalt at du måske synker ned i mismod, tristhed og har uendeligt ondt af dig selv. Hele verdenen skal bare gå væk og du er den mest uheldige person på planeten. Det er normalt. 

Men det er samtidig også meget lidt konstruktivt for at kunne mestre det liv, der foregår lige udenfor din dør og banker på og vil have din opmærksomhed. Vi kan lærer dig at håndtere dine tanker og vælge mere effektive måder at lade tankerne rase i dit mentale sind. 

Lyt også til: Tænk mindre – Lev mere. Metoder til at styre dine tanker

Denne ene øvelse kan gøre en stor forskel for dig

En af øvelserne vi har stor effekt af at give til vores klienter er øvelsen ’Afsæt tid til grubletid’. 

Tænk lige over
Hvor mange timer om dagen tror du cirka, du bruger på at gruble over din personlige udfordring hver dag? Er det 1 time, 4 timer eller måske 12 timer?

Mange grubler og grubler. Du kan tænke sig helt i stykker, fordi det er blevet en vane for dig, det er blevet naturligt at lade alle de negative tanker styre dig, og du har måske glemt at det er muligt at styre dine tanker, så de ikke kun styrer dig. 

Samtidig tror du måske også på at dine grublerier har en nytteværdi. At der burde dukke en løsning op gennem al din tænkning. 

Vores erfaring er: Nej, der kommer temmelig sikkert ikke en løsning på din udfordring på denne måde. 

Sådan bruger du øvelsen

I stedet kan du afsætte et bestemt tidspunkt på dagen, hvor du tillader at gruble. Det kan måske være fra kl. 15.00 til 15.20. Her må du gruble igennem. Give den fuld gas og lade dig oversvømme af de tanker du normalt oversvømmes af i 3-12 timer om dagen. 

Det kan lyde skørt at gøre det så systematisk. Men pointen er, at du skal mærke en større ro i hovedet i langt flere timer om dagen end du plejer at have. Dette overskud skal gøre at du igen kan læse og gøre dig klar til din eksamen. 

Ofte fortæller vores klienter, at de faktisk springer grubletiden over efter nogle uger, fordi de ikke har lyst til at sidde og have så negative tanker. I stedet nyder de, de flere timer om dagen, hvor de kan klare de opgaver de også har i hverdagen. (og de andre metoder og værktøjer de også har fået).

Skal vi hjælpe dig til at håndtere din personlige krise du har?

Vi hjælper studerende med alle typer af livekriser, familieforhold der enten er akutte eller livsvarige. 

Fælles for vores klienter er at de får nye mestringsstrategier til at være i det liv de har lige nu og klare deres studie. 

Skriv til info@spine.dkog spørg hvordan vi også kan hjælpe dig. Vi kan samtidig finde en tid til dig snarest muligt, så du består de eksaminer du står overfor. 

Hvem er vi på klinikken?

SPINE har siden 2005 haft fokus på unges mentale trivsel. VI har speciale i unge, studerendes studieliv og hvordan du er den allerbedste version af dig selv i det liv du har. 

Med over 7000 timers individuelle samtaler bag os, trækker vi på årelang erfaring og har stor succes med vores metoder og tilgang til unge. 

Læs mere om os her

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

3 gode grunde til at vælge os

6700 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Ceres Alle 11 
8000 Aarhus C 

Kontakt

T: 60 56 60 90
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2018 © SPINE