Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!

Stresset over allerede inden semesterstart? Dette kan du gøre

Stresset over allerede inden semesterstart? Dette kan du gøre

Sommerferien har forhåbentlig været lig med afslapning og energiopladning. Men for nogle studerende er det stressfremkaldende at vide, at der er semesterstart om bare 1- 2 uger.

Af stressrådgiver og mentaltræner Thomas Pape

Her får du hjælp til at håndtere din stress og få en sikker start på det nye semester.

Får du fysiske eller psykiske symptomer på stress eller angst, når du tænker semesterstart?

Selv om du har holdt ferie og måske mærket at dit stressniveau er faldet oven på sidste semester og de mange eksamener, så er det ofte ikke nok til, at energien og motivationen er tilbage.

Måske mærker du, inden semesterstart, at du:

  • Har svært ved at sove.
  • Bliver ked af det, når du tænker på studiet.
  • Går i panik, når tanken falder på de næste måneder Får ondt i maven og mister appetitten.
  • Får hovedpine eller migræne.
  • Overvejer at udskyde eller stoppe på studiet.

Har du disse signaler skyldes det måske dette:

Får du nogle af ovenstående symptomer, kan det skyldes at du lige akkurat ”overlevede” sidste semester og dine eksamener, og måske har du oveni købet haft en re-eksamen her i august.

Måske kan det skyldes, at din motivation er faldet i sommerferien og du er i tvivl om du overhovedet skal være på dit studie.

Men hvis du er bange for at starte på nyt semester igen, handler det ofte om, at du mangler værktøjer til at håndtere dit studieliv på en bedre måde, ikke bare overleve, men virkelig leve og nyde dit studieliv.

Det kan du gøre for dig selv:

Du skal have sat din dagligdag i system, og finde en balance mellem at være studerende, men også menneske. Derfor kan du tænke over følgende:

  • Hvad fungerede for mig på sidste semester, så jeg var en god version af mig selv? (der smilede og syntes at studiet var fedt)
  • Hvad vil jeg fastholde og gøre mere af på det nye semester?
  • Hvad fungerede bare slet ikke for mig på sidste semester? (alt for mange aktiviteter, arbejde, træning, alt for lidt NEJ og for meget JA)

Hvad bliver jeg nødt til at tilføre på det nye semester? (Mere søvn, langt mere NEJ end JA, være mere social, være mere alene, ikke læse så meget)

SKAL VI HJÆLPE DIG NU?
Få hjælp til at få mere system og balance i dit studieliv

Skriv til info@spine.dkog spørg hvordan vi også kan hjælpe dig. Vi kan samtidig finde en tid til dig snarest muligt, så du får den trivsel du håber på at have på dit studie.

Hvem er vi på klinikken?

SPINE har siden 2005 haft fokus på unges mentale trivsel. VI har speciale i unge, studerendes studieliv og hvordan du er den allerbedste version af dig selv i det liv du har.

Med over 7000 timers individuelle samtaler bag os, trækker vi på årelang erfaring og har stor succes med vores metoder og tilgang til unge.

Læs mere om os her

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

3 gode grunde til at vælge os

6700 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Grønnegade 56,
1. sal
8000 Aarhus C 

Kontakt

T: 2894 5925
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2018 © SPINE