Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!
Energi

Mangler du energi og mentalt overskud i hverdagen på studiet?

Mangler du energi og mentalt overskud i hverdagen på studiet?

Har du svært ved at komme op om morgenen og svært ved at finde energi og mentalt overskud til at læse? I denne artikel får du 2 øvelser som sikrer, at du får energien tilbage.

Skrevet af Tine Persson, psykoterapeut og stressrådgiver.

Mange studerende oplever i øjeblikket, at de mangler energi i hverdagen. Der kan være lang tid til du får en ferie eller tid til dig selv igen. Og du har egentlig mest af alt lyst til at blive liggende under dynen i dine dejlige varme seng.

Where focus goes – energy flowes

Det kan lyde provokerende eller være lidt hårdt sagt, men uanset hvor vi er på året eller hvor i processen du er på dit studie, så er det pt. et vilkår for dig. Det skriver jeg ikke for at være hård ved dig, men der kan være meget god energi og nye gode løsninger, hvis vi erkender og accepterer vores vilkår, fremfor at håbe på noget andet eller negligere at det du skal lige nu ikke findes.

I den forbindelse taler vi om, at der findes 3 niveauer af ansvar:

  1. Du er ansvarlig for dét du gør.
  2. Du er ansvarlig for dét du ikke gør.
  3. Du er ansvarlig for den mening og betydning du tillægger ting og tanker.

Det vil sige at du principielt selv har indflydelse på, hvorvidt du har energi og mentalt overskud i din hverdag og i dit studieliv.

Læs også artiklen: Din formel på positiv trivsel.

Det handler i høj grad om at tage ansvar. Ansvar i forhold til, hvad du gør, hvad du ikke gør og i forhold til, hvad du tillægger betydning og bruger energi på – både af det positive og negative.

Så i stedet for at bruge unødig energi på dét, som du alligevel ikke har indflydelse på – såsom vintertidens kolde måneder med mange mørke timer – bør du i højere grad se det som et faktum, og i stedet tage ansvar for alt dét, som du reelt har mulighed for at ændre på. Også de helt små ting du kan gøre måske allerede i dag.

Det første sted du kan starte, er ved at prøve at stille dig selv spørgsmålet:

Kan du huske, hvad der giver dig energi i din hverdag?

For en stor gruppe af studerende skyldes den manglende energi og gejst, at de prioriterer og strukturer deres tid forkert. De glemmer at stoppe op i hverdagen og mærke efter, hvad de har brug for.

Hvis du har brug for at (gen-)finde energien, så lav denne øvelse og blik klogere på, hvordan du sikrer, at du får et fornødent energiboost i hverdagen.

FÅ HER DIN ØVELSE TIL AT FÅ MERE ENERGI (GRATIS FOR DIG)Boost din energi i hverdagen

Skab balance og få energi i hverdagen

For at sikre, at du får skabt en balance mellem de aktiviteter i din hverdag, der henholdsvis tærer og nærer dig, kan du med fordel også lave en liste for begge dele.

To-do-liste

Rent praktisk kan du lave en to-do-liste, hvor du skriver de aktiviteter ind i din kalender, som du er nødt til at nå.

Det kan f.eks. være forelæsning, forberedelse til studiegruppemøde, noter til pensumlæsning osv.

Ju-hu-liste

Ud over din to-do-liste, skal du også lave en ju-hu-liste. Det gør du ved at skrive de aktiviteter ind i din kalender, som du ved giver dig energi og som gør dig glad.

Det kan f.eks. være en gåtur i parken, besøge farmor, bage boller eller drikke kaffe med din gode veninde.

Andre læser også: 7 årsager til at du tvivler på dit studie lige nu

Har du brug for hjælp til at få mere energi og gejst i dit studieliv?

Vi har stor erfaring med at genskabe studerendes motivation, energi og mentale overskud. Det gælder både på studiet, men også i privatlivet.

Er du blevet nysgerrig på, at høre mere om, hvordan vi konkret kan hjælpe dig?

Skriv til os på tine@spine.dk, og lad os sammen finde ud af, hvad vi kan gøre for dig.

Vi har også lavet online eksamenskurser til dig.

3 gode grunde til at vælge os

7300 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Marselis Boulevard 1
8000 Aarhus C

Kontakt

T: 2894 5925
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2020 © SPINE - INFO