Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!
introvert særligt sensitiv

Hvad er du? Forskellen på at være introvert og særligt sensitiv

At være introvert og særligt sensitiv er ikke nødvendigvis det samme, selvom typerne har meget tilfælles. Spot forskellene og brug dine ressourcer og styrker optimalt.

af gæsteskribent Camilla Lærkesen (Bevidstintrovert.dk)

Hvorfor ligner de to typer hinanden så meget?

Op mod halvdelen af befolkningen siges at være overvejende introverte, mens kun knap 20% er særligt sensitive. Det er altså nødvendigvis ikke det samme at være introvert og særligt sensitiv, men inden vi begynder at kigge på forskellene, så lad os starte med at tage et kig på fællestrækkene for at se, hvorfor vi ligner hinanden så meget:

  • Vi kan lide at fordybe os
  • Vi er gode til at koncentrere os
  • Vi er eftertænksomme
  • Vi har øje for detaljer og stemninger
  • Vi bliver udmattede af at være sammen med mange mennesker på en gang
  • Vi bliver overvældede af ydre stimuli

 

Hvordan er typerne forskellige?

Det er de sidste to punkter på listen, der giver os vores største fælles udfordring: Vi har brug for at trække os engang imellem, når de ydre stimuli bliver for meget. Forskellen på os ligger i, hvilke former for stimuli, det drejer sig om.

For introverte handler de ydre stimuli om:

  • Selskab og interaktion med mange mennesker på en gang – Deltagelse i for megen aktivitet for længe
  • At ”batteriet” er ved at være fladt og skal oplades i fred og ro, gerne alene

For særligt sensitive er de ydre stimuli meget forskelligartede:

De fysiske: du bliver påvirket af for meget larm, for skarpt lys, trøjemærket i nakken der kradser, stimulerende stoffer som koffein og sukker har ekstra kraftig effekt på dig.

De personlige: du oplever dine følelser ekstra kraftigt, kan blive rørt til tårer af et stykke musik eller ked af det helt ind i hjertet over tragedier og krig, når du ser nyhederne.

De sociale: Du kan blive helt dårligt, når der er misstemning i selskabet, du påtager dig at genskabe harmonien, du kommer til at tage dine venners problemer ”med hjem” og bliver tynget af dem, som var det dine egne

Den amerikanske forsker Elaine N. Aron anslår, at 70% af de særligt sensitive også er introverte. Er du særligt sensitiv, er der altså en stor sandsynlighed for, at du også er introvert, men er du introvert, er du ikke nødvendigvis særligt sensitiv.

Sådan passer du på dig selv

For både introverte og særligt sensitive er det vigtigt at passe på sig selv. At være uopmærksom på eller ignorere sine personlige behov kan på den lange bane fører til stress og depression.

Så derfor – Prøv en personlighedstest

En onlinetest kan ikke endeligt afgøre, om du er introvert, særligt sensitiv eller begge dele, men det kan give en indikation, du kan lege videre med i din hverdag. Jo bedre du kender din personlighed, desto bedre bliver du til at passe på dig selv.

Du kan finde tests for både introversion og særlig sensitivitet på www.sensitiv.dk.

Planlæg din hverdag

At vi har brug for at trække os tilbage engang imellem betyder ikke, at vi ikke også kan lide at være ”på” og aktive. Vi har bare brug for lidt opladningstid bagefter.

Hvis du har haft en lang arbejds- eller studiedag med mange møder og beslutninger, kan det derfor være en god ide ikke at lave planer om aftenen og i stedet holde fri og samle energi.

Det kan være en god ide at veksle mellem udadvendte aktiviteter og fordybelse.

Husk lige iltmasken til dig selv

For mange både introverte og særligt sensitive kan det være en udfordring at sige nej. Vi har et gevaldigt ”pleaser-gen” og vil gerne hjælpe, hvor vi kan. Men husk på, at du ikke kan hjælpe andre, hvis du ikke selv har det godt.

Det er ligesom med iltmasken i flysikkerhedsvideoerne. Og selvom det kan føles egoistisk, er det for alles bedste. Hos os kalder vi det for kærlig egoisme.

Vi har særligt fokus på introverte og særligt sensitive studerende

Stressrådgiver og stud. psykoterapeut Tine Persson har særligt fokus på de studerende, der er introverte og særligt sensitive.

Skal vi hjælpe dig til at håndtere studielivet på dine præmisser, så skriv til os.

Det er altid gratis at skrive til os og spørge hvordan vi også kan hjælpe dig. Skriv til Tine på tine@spine.dk.

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

3 gode grunde til at vælge os

6700 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Ceres Alle 11 
8000 Aarhus C 

Kontakt

T: 60 56 60 90
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2018 © SPINE