Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!
Forældre

Mit barn har eksamensangst? – Sådan hjælper forældre deres børn der er nervøse for eksamen

Er du forældre til et barn med eksamensangst til kommende eksaminer og store præstationer, så vil disse konkretet råd hjælpe. Vi bruger dem selv hver dag på klinikken, når vi møder unge der skal til eksamen.

Skrevet af stressrådgiver og coach Tine Persson fra SPINE.dk

Hvad sker der, når eksamensangsten rammer dit barn?

Typisk når vi her på klinikken hjælper elever og studerende med eksamenangst, leder vi efter årsagerne til, at de unge har de tanker de har. Vi går på en lille detektiv jagt sammen, og finder årsager, vaner, mønstre, tankefælder og tidligere forsøg på at klare eksamen. Først derefter begynder vi at lave en plan for at håndtere tankerne og hvad de reelt kan gøre.

Hvilken mening og betydning får ord og tanker for dit barn?

Allerførst skal vi slå fast. Det er ikke farligt at gå til eksamen. Det er noget vi alle ved der findes og man kan ikke (forhåbentligt) blive overrasket over, at hvert semester eller år afsluttes med prøver og eksaminer.

Men de betydninger vi giver sådanne eksaminer, kan være afgørende for, hvordan dit barn håndterer en sådan udfordring. Hvilken mening får de eksaminer de står overfor? Ofte hører vi fra de unge:

  • Jeg er bange for, om jeg gør det godt nok.
  • Jeg tænker på om, jeg kommer til at skuffe mine forældre.
  • Jeg ved ikke om, jeg er god nok til at klare mig i livet senere, hvis det går dårligt.
  • Jeg ønsker bare så meget, at det skal gå godt, at jeg panikker over det.
  • Jeg er tidligere gået i sort, og jeg er bange for at det sker igen.

Kan du høre hvad dit barn egentligt siger?

Hvis du læser ovenstående udsagn fra de unge, så handler det ikke ret meget om selve eksamenen. Men en masse om fortiden, tidligere oplevelser, og virkelig meget om fremtiden.

Altså tillægger dit barn et tal og et gennemsnit et meget stor værdi. Høje karakterer og gennemsnit har fået en enorm betydning de senere år. Og det er her du som forældre kan gøre en stor forskel.

Det gør du som det første som forældre

Om dit barn græder ude i køkkenet eller ringer til dig, så skal du starte med at være klippen. Du skal være den der stopper “ulykken” og bare lytter til hvad der bliver sagt. Og prøv at lytte efter hvad barnet egentligt siger. Vores gæt er, at det handler om fortiden og om fremtiden. Og så de konsekvenser de tror de kommende eksaminer vil have for deres gennemsnit, deres liv og deres drømme.

Når du har lyttet, så skal vi i handle-mode

Som terapeuter gennem 13 år, er vi super gode til at lytte. Men vi er også super gode til at sætte ind når det er tid. Når det er eksamenstid og de næste prøver er lige om hjørnet, så er det ikke den sukkersøde omsorg den unge har brug for. De har brug for at mærke og genvinde kontrollen over, hvad de står overfor. At mærke at de godt kan klare det, selv om der er mange tanker og følelser i krop og hoved.

Læs også: Det gør vi unge med eksamensangst

Disse 6 ting vil altid have en positiv effekt på eksamensangst

1: Bliv ikke irriteret over den unges angst og nervøsitet, hvor irrationel den end virker.

”Vi ved jo, du er så dygtig. Det skal nok gå!”, ”Nu må du også tage dig sammen!”, ”Har du ikke læst?”

Der er mange ord og sætninger, som bare ikke hjælper, men kun forværrer. Du skal ikke forsøge at dumle smerten eller forfladige følelsen. Den er der og det gør hammer ondt på barnet. Så lyt i starten med begge dine øre, uden at komme med gode råd. (lige med det samme)

 2: Kør ikke med op, når dit barn kører op i frustration og nerver.

Ligesom når man har et lille barn, som græder og er bange, så gælder det om at være rolig, støttende og empatisk. At være empatisk er ikke at sige: ”Det går nok” eller ”du har jo en god årskarakter i et andet fag.”

Det er bedre at sige: ”Jeg kan se og mærke, at du bare har det rigtigt svært med den eksamen. Hvordan kan jeg hjælpe dig?” (Og bliv ikke vred over at blive afvist lige med det første). Spørg ind til deres tanker og reaktioner.

 3: Spørg og spørg, før du kommer med gode ideer.

Start med at skabe et overblik. Hvad handler det her egentligt om? Handler det om frygten for ikke at få det tårnhøje snit de har skabt en drøm om, er virkeligheden ved at indhente barnet, om at indsats og resultat ofte følges ad, eller har dit barn ikke gode nok studietekniker til at håndtere længere læseperioder og selve eksamensdagen. (det er der skræmmende mange unge, der ikke har.)

 4: Få kontakt til nuet og handling

Efter at have lyttet og anerkendt udfordringen, så skal kontrollen og ejerskabet tilbage i den unge. Så her skal I sammen begynde at får overblik og styr på hvad barnet helt konkret kan handler på.

Det kan f.eks. være:

  • Er der styr på al pensum, der skal eksamineres i?
  • Hvilke notater findes og kan de bruges?
  • Hvordan husker og lærer dig barn bedst? (Skal tingene læses, skrives, siges højt, øve gamle opgaver, simulere en rigtig eksamen)
  • Hvilke mobilvaner har dit barn. Bliver det forstyrret for meget, er vedkommende god nok til at tage ansvar nok og sige: Nu slukker jeg Facebook og så er disse bøger vigtigere. (Du vil overraskes over, hvor mange unge vi møder, der hævder at de er seriøse, men bruger 3-6 timer på deres telefon hver dag).
  • Læg en plan. Hvad gør du lige nu, hvad gør du i morgen og de næste uger. Vores sind elsker rammer og systemer (uden at det går for vidt). Så når vi taler med unge, så er deres rammer og systemer skredet eller slet ikke været der.

 5: Drop resultat-snak. Kun proces-snak giver succes. 

Fokuser på processen, ikke resultatet. Dit barn komme ikke tættere på en god karakter ved at tale meget om det. Men ved at fokusere på nuet, processen og vejen derhen. Det er det der gør, at vi stort set hver gang, nailer den med de unge. De får karakterer der ligger helt under loftet af deres potentiale = de gør det hamrende godt. Og vi taler ikke om resultatet, men kun om processen.

 6: Afslut med at give ansvaret tilbage til dig barn.

Du hjælper ikke ved at tage fri fra arbejde og nærmest læse pensum op med dig barn. Dit barn skal gennemleve denne proces og sejre selv i det. Så vil du også få et barn der vokser og kan genskabe sammen struktur til næste eksamensperiode.

Afslut samtalen (og aftal eventuel en ny snak med det samme), ved at fokusere på:

  • Hvad har vi fået styr på i denne samtale?
  • Hvad handler mange af dine tanker egentligt om?
  • Kan du gøre så meget ved dine tanker (nej, de kommer af sig selv, så hvad kan du handle på i stedet).
  • Hvad gør du lige nu, hvad gør du i morgen og om en uge. Fokus på plan og ejerskab.

HOV – glemte næsten det vigtigste

Mange eksamensangste tyr til den naturlige tese: Hvis jeg læser endnu mere, så kan det være jeg består. FEJL nr. 1. Hjernen kan ikke holde til at læse 10-14 timer, som vi møder elever og studerende lige nu.

I stedet skal de læse smart

Det gør de ved at holde korte pauser. Vi bruge en læseregel der hedder 25/3. Man læser i 25 min. og holder 3 minutters pause, (hvor man laver ingenting, f.eks. henter vand, går udenfor, hopper og bevæger sig, men ingen telefon). Det gør man så i en cyklus af 3-5 gange og holder så en længere pause på 30 min.

Vores klienter vender tilbage bagefter og siger, “når vi læser på den her måde, så kan vi”: 

  • Læse flere effektive timer om dagen.
  • Forstå det vi læser bedre.
  • Holde fokus og koncentration bedre.
  • Genvinde troen på, at vi godt kan det her.

Vi kan også træde til og hjælpe dit barn nu

Lige nu hjælper vi unge over hele landet (og udlandet) med eksamensangst. Enten kommer de her på klinikken i Århus eller vi laver samtalen online. Det giver 100 % de samme resultater.

Skal du være sikker på at få en tid til dit barn, så skriv til mig på tine@spine.dk eller ring helt uforpligtende på 4044 6551.

 

 

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

3 gode grunde til at vælge os

6700 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Saralyst Alle’ 57 
8270 Højbjerg 

Kontakt

T: 60 56 60 90
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2018 © SPINE