Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!
Flytte hjemmefra

Studiestart og flytte hjemmefra? Kys din livskrise og få hjælp til at “overleve” alt det nye

At flytte hjemmefra er en livskrise (Men det er en fed livskrise)

Lad det være sagt med det samme, det er helt normalt, hvis du som studerende er meget spændt på at skulle flytte hjemmefra – måske til en helt anden by. Det er ikke noget, man bare lige gør. Det er indenfor psykologien en af de første livskriser, vi får som mennesker.

Artiklen er skrevet af stresscoach Tine Persson

Hvad er en livskrise?

I dette tilfælde er det en overgang fra ét stadie i dit liv til et andet. Du går fra teenager til en mere voksen tilværelse, hvor du næsten fra dag til dag skal stå på egne ben. Pludselig er der 1000 ting du ikke liiiige hvad tænkt på, hvor er dit NemId, hvordan kontakter du din udlejer, vandhanen virker ikke og alle de andre ting, hvordan prioriterer jeg bedst mine studiedag. Men hey – det er helt normalt, du er helt normalt og det skal nok gå.

Bye bye mor og far

Det er vores helt konkrete løsrivelse fra vores mor og far. Derfor kan det også være en stor mundfuld at skulle flytte til ny by, finde noget at bo i, finde sin plads på studiet, deltage i sociale arrangementer og få skabt nye venskaber og læsegrupper.

Den gode nyhed er, at krise betyder udvikling. Så denne ‘livskrise’ er en enestående mulighed for at udvikle dig og vokse som person.

I uger og måneder kan din krop være i alarmberedskab

Rent fysiologisk vil din krop opleve alle de nye forandringer – også selvom de er positive – som små trusler mod din balance og trivsel. Det kan være derfor, du bliver overvældet af følelser om aftenen, når du sidder stille på dit nye værelse eller i dele-lejligheden. Og det kan være her, at tanker om, hvorvidt du nu også kan klare det hele, kan komme.

Vi hjælper når de negative tanker og oplevelser bremser for den gode studiestart

Vi har unge studerende, som kommer på klinikken, der skal til at flyve fra reden og lige pludselig begynder at tvivle på, om de nu også kan klare studiet, og om de har truffet det rigtige valg med by. I nogle tilfælde skyldes det tidligere dårlige oplevelser med at være alene, at have rejst i udlandet, og savnet blev for stort, eller der har været episoder på rejsen, som knækkede troen og selvtilliden.

Få adskilt tidligere oplevelser og hvad der venter forude

Her er det vigtigt at få adskilt, hvad der skyldes tidligere oplevelser og hændelser, og så hvorfor den studerende tænker sådan om sit nye liv og uddannelse.

Mange gange er det de negative selv-devaluerende tanker, der får den studerende til at tvivle, og som i nogle tilfælde gør dem klar til at springe fra studiestarten, også selv om der står en lejlighed klar i en af de store studiebyer.

Disse tanker kan sætte en stopper for studiestarten

Tanker som ”kan jeg trives i København”, ”har jeg taget munden for fuld med det her studie”, ”min ambivalens er så stor, jeg frygter og glæder mig på en gang” og ”får jeg overhovedet nogle nye venner i den nye by”.

Alle disse tanker kan være medvirkende til, at tvivlen sniger sig ind og lægger sig som en stor forhindring på vejen mod målet – drømmestudiet og den nye studietid.

Få styr på de tunge tanker og overspringshandlingerne

Det er naturligt, at man kan opleve uro, tristhed, ondt i maven, irritation, søvnløshed eller indesluttethed, når vi får negative tanker. Disse symptomer vil man naturligt forsøge at dulme. Oftest bliver de reduceret gennem undgåelsesadfærd eller overspringshandlinger. Du lukker øjnene for problemet eller udfordringen, og imens nyder man roen i maven og hovedet.

Det svarer til at tisse i bukserne og nyde varmen lidt – indtil du begynder at fryse.

Overspringshandlingerne kan være: Ikke at tale om udfordringen, se mere tv, læse nyheder på nettet flere gange dagligt, ikke at forholde sig til det, træne mere, være mere sammen med venner, tale mere med forældre.

Får du bevidsthed om de mekanismer, der starter i dit hoved, når du tænker på det nye studie, det at skulle bo i en anden by samt hvilke overspringshandlinger, der træder i kraft – så kan du være med til at stoppe dig selv i at forsøge at acceptere, at det er helt normalt, det du føler lige nu.

Du bliver mere konkret og handlingsorienteret til de nye udfordringer, når du ikke synker ned i offerrollen og får ondt af dig selv.

Er du klar til hjælpen? Løsningen er accept af de tunge eller negative tanker

Vejen til at turde at starte på det nye studie eller at flytte til en ny by går gennem bevidsthed, erkendelse og accept. En accept af, at sådan er det lige nu, at det er helt naturligt, og du kan handle dig ud af det meste.

Vejen til at have troen på, at det nok skal gå, handler om accept af sine følelser, den uro der kommer og går, når man tænker på fremtiden og om at være nænsom mod sig selv. Det betyder, at du skal tillade, at du er lidt mere sårbar og tvivler lidt mere i denne tid. Derfor er det vigtigt, at du taler og behandler dig selv pænt, og ikke negligere eller undertrykker de følelser, der kommer.

Sig det højt og tab 20 kg. 

Det kan være en stor lettelse at få sagt højt til f.eks. dine forældre, hvordan du faktisk har det. Det at tale om det kan aflaste nogle af tankerne, du går og har og få skabt lidt perspektiv og handling på alle tankene sammen med dem, du deler tankerne med. Du kan føle det som en kæmpe lettelse og nærmest som om du har tabt 20 kg. fra det ene øjeblik til det andet.

Samlet set er det en fordel at komme op i helikopteren og se det lidt fra oven, så overblikket genskabes, og troen styrkes på, at det nok skal gå alt sammen.

Vi kan også støtte dig med disse værktøjer

Vi har 13 års erfaring i arbejde med studerende. Hver dag hjælper vi studerende med studiestress, studiebalance, studieteknikker, eksamenstræning og negative og tvivlstanker.

Du kan altid ringe eller skrive til os

Ringer eller skriver du til os, kan du altid få vores bud på, hvordan vi kan hjælpe dig. Det er helt uforpligtende.

Skriv til Tine Persson på tine@spine.dk eller ring til os på tlf.: 6056 6090

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

3 gode grunde til at vælge os

6700 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Saralyst Alle’ 57 
8270 Højbjerg 

Kontakt

T: 60 56 60 90
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2018 © SPINE