Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!

Du troede, du mistede motivationen under Corona. Men den er lige her og her er nøglen.

Du troede, du mistede motivationen under Corona. Men den er lige her og her er nøglen.

”Corona har bare drænet min motivation”. Sådan kan du sikkert høre dig selv tale, tænke, eller du har mødt andre unge, der synes at de har lav motivation lige nu.

Men jeg kan allerede nu fortælle dig, at din motivation ikke er væk. Den er ikke tabt, som du kan tabe en pung på gaden og håbe på, at nogle finder den igen.

Motivation kan ikke forlade dig og efterlade dig helt tom og ineffektiv.

Corona har knækket manges motivation

Det er korrekt, at mange lige nu oplever lav grad af motivation, lav grad af engagement og effektivitet i hverdagen. Der er også naturlige forklaringer på, hvorfor du tænker, at du er lav på motivation lige nu.

Årsagen til, at du har mistet din motivation kan skyldes, at vi ikke få social feedback som vi plejer, vi oplever ikke at få ret meget ydre motivation, fordi vi er meget alene, vi inspireres ikke af andre til at nå dagens opgaver og vi færdes ikke i miljøer, hvor lyst til arbejde og læring vækker vores indre motivation.

Nu kommer nyheden – Din motivation har bare taget sig en lur.

Allerførst – Du kan ikke miste din motivation og gå i stå som en robot uden strøm. Men din motivation kan falde i søvn og gå i dvale. Dermed kan den også vækkes og aktiveres.

Gode nyheder, ikke?

Denne viden er ekstrem vigtig for din tro på at vække din motivation igen

Kan du finde årsagerne til mindre motivation på denne tjekliste?

  • Jeg skal hver dag finde min indre motivation.
  • Jeg kan ikke finde meningen med det hele lige nu.
  • Jeg mangler social stimulation for at få energi.
  • Jeg har ikke noget dagsplaner eller huskelister.
  • Jeg synes min dag flyder sammen i arbejde og fritid.
  • Jeg tænker over fremtiden og synes det er lidt uoverskueligt.
  • Jeg oplever ikke at jeg kan handle på noget lige nu.
  • Jeg har kort lunte og tillader at blive sur hurtigt på alt og alle.
  • (indsæt din egen sætninger her…)

Din tjekliste afslører din måde at tænke og handle på.

Når vi i SPINE har klienter, lytter vi altid efter deres tanker og mindset. Dit mindset afslører i hvor høj grad du kan se dig ud over problemer, udfordringer og indre og ydre påvirkninger, der skubber til dine mål og planer.

Vi laver øvelsen ”Hvor i bilen sidder du lige nu”?

Øvelsen afslører, hvor meget du har givet op eller hvor meget din motivation er faldet i søvn og hvordan du normalt tænker, når du møder modstand.

motivation

Din bil er billedet på dit liv og hvor dit liv er på vej hen. Nogle af vores klienter sidder helt omme på bagsædet af deres egen ”livsbil”. Dermed har de ingen indflydelse på, hvor bilen tager dem hen. Andre har derfor fat i rattet og kører rundt med dig.

Måske skyldes det at du sidder helt omme på bagsædet at du har angst, mange nederlag fra tidligere, stress, lavt selvværd, ingen opbakning, ordblindhed eller diagnoser.

Der er ofte mange forklaringer. Men det må ikke stoppe dig fra at tro på at du kan komme igen. I denne artikel forholder jeg mig primært Corona som udløsende årsag til at du er gået lidt i stå.

Andre klienter sidder på passagersædet og synes det er nemmere eller rarere, hvis man giver ansvaret til andre. Måske kommer de med forslag nogle gange, men ellers har du igen overladet rattet til en anden.

Målet er, at få dig over i førersædet af din egen bil igen.

Jeg anerkender 100 % alle dine årsager til, at din motivation er lav i øjeblikket. Min egen er også noget svag nogle morgner, når jeg vågner. Jeg er så færdig med Corona lige nu.

Men uanset hvor mørkt, hvor uretfærdigt det kan være, hvor ensomt, trist eller kedeligt det kan være, så er mit arbejde at få dig til at tænke anderledes og komme over i førersædet af din egen bil.  

Sådan genvinder du motivationen igen

Første step er at svare på, og det er et lidt hårdt spørgsmål, men er du villig til at tage ejerskab over din egen trivsel igen?

Dit svar afgør hvor meget du kan regne med dig selv, når du fra i dag eller i morgen går i gang med at vække din motivation. For det dur ikke, at du siger noget, og gør noget andet.

Ellers bliver du nødt til at stille dig et andet spørgsmål? Hvorfor tager jeg ikke ejerskabet for min egen motivation, når jeg siger jeg vil gøre det? (mangler du værktøjer, ideer eller helt konkret energi?)

Næste trin – Find dit hvorfor og mål igen

Godt, nu har vi talt om dine følelser, din opgivenhed og dit syn på Corona og alle vil nok være mere eller mindre enige med dig, men nu får du et super træls tillægsspørgsmål: Tror du dine drømme, mål og ambitioner behøver at sættes på hold, fordi det hele er så anderledes lige nu?

Nej, men vi kan blive nødt til at justere vejen hen til din mål, trivsel og ambitioner. Og her kræver det, at du er i førersædet af din egen bil.

Første opgave til dig lige nu er: Hvorfor har du valgt at være studerende, at være ung ansat, at tage den retning du har valgt lige nu? Hvad er det præcist du kan opnå ved at være studerene eller ung ansat lige nu?

Dit svar bruger du til at kickstarte og vække din motivation. For nu har du indtastet en GPS-retning igen i dit liv. Du ved hvor du skal hen.

Næste opgave for dig er: Lav en realistisk plan du har tænkt dig at overholde.

Ingen når deres mål eller ambitioner ved ikke at have en plan og mange når ikke deres mål, uden at skulle lave om i deres planer flere gange i løbet af processen. Så det er naturligt og du kommer sikkert også til at gøre det.

Lige nu skal du huske på: Dine dagsplaner skal være meget specifikke og rumme mere plads til restitution og belønning.

Når du er lav på energi, så du indretter indsatsen efter energiniveauet. Så forsøg at arbejde kortere intervaller, måske kun 20-30 minutter. Hold så 5-10 minutters pause.

Kom ud og så i nogle minutter. Udnyt at når du bevæger dig fysisk vil du lagre mere af det du skal kunne eller sidder med, du pumper god kemi rundt i kroppen og du øger blodforsyningen i hjernen så du tænker hurtigere, når du arbejder igen.

Beløn dig selv igennem dagen.

Enten med små gåture, et Youtube klip du griner af, et kort opkald til en ven eller noget mad der er godt at spise. Belønninger øger din motivation, så du orker at gøre det der skal til igen og igen.

Sidste opgave til dig – Det er måske mere en livsindstillingsopgave: Husk at alt starter med en tanke. Så vær varsom med, hvad du tænker og tror er rigtigt.

Tanker er afgørende for din adfærd og din adfærd er afgørende for dine resultater.

Så hold godt øje med, hvilke typer tanker du lader fylde i dig. Nogle tanker kan lægge din motivation til at sove omgående og andre kan få din motivation til at juble og trække dig hurtigt hen mod dine mål.

FÅ PROFESSIONEL HJÆLP TIL HURTIG INDSATS, SÅ DU GENVINDER MOTIVATIONEN OG GLÆDEN IGEN.

Hvem er vi på Stressklinikken SPINE?

Siden 2005 har vi haft fokus på unges mentale trivsel. Med over 7300 individuelle samtaler bag os har vi et indgående kendskab til unges mentale balance og de udfordringer, de har. 

Vi arbejder handlings- og løsningsorienteret og er skarpe og konkrete i vores analyser og dermed også vores indsatstiltag. Det er noget, vores klienter til og værdsætter. 

Læs, hvem vi er her.

Vi dækker opgaver i hele Danmark, både fysisk såvel online. Kontoret ligger fysisk i Aarhus C. 

Vil du høre mere eller har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Tine Persson på tine@spine.dk.

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

3 gode grunde til at vælge os

7300 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Grønnegade 56,
1. sal
8000 Aarhus C 

Kontakt

T: 2894 5925
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2020 © SPINE - INFO