Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!

En stress-politik er en god forretning

En stress-politik er en god forretning

En ny undersøgelse (2011) fra Multidata viser, at medarbejdere der er sygemeldte med stress, vender hurtigere tilbage til arbejdspladser, der har taget stilling til stress og har retningslinjer herfor.

Samme undersøgelse viser Dog har kun 35 % af de danske virksomheder har en stress-politik.

Vi ved alle, at en stress-sygemelding er omkostningsfuld, både på den menneskelige og den forretningsmæssige bundlinje. Medarbejder, kollegaer, virksomhed og familie berøres og involveres, men dette til trods, er stress stadig tabu-belagt.

En underlig størrelse og et ord der bruges i flæng. Hvad er stress?, er det nu også stress? Og hvad gør vi lige som arbejdsplads og kollega?

Få nu talt om stress
Det er vigtigt at få talt om stress og få taget stilling til nogle retningslinjer i forhold til forebyggelse og tilbagevenden – dette gælder ikke kun for stress-sygemeldte, men for alle der vender tilbage til en arbejdsplads efter en sygemelding. Under en sygemelding er det endvidere vigtigt, at der bliver holdt kontakt med den sygemeldte, så denne ikke føler sig ”sat af” og glemt. For en stress-ramt, kan en tilbagevenden til arbejdspladsen være forbundet med megen angst og følelse af utilstrækkelighed, og dette kan afhjælpes ved at kontakten holdes ved lige.

Har din virksomhed retningslinjer for stress sygemeldte?
Hvis der er retningslinjer for, hvordan man tager imod en sygemeldt medarbejder, så giver det god mening for medarbejderen og virksomheden, at der sker en forholdsvis hurtig tilbagevenden evt. med andre arbejdsopgaver, færre arbejdstimer og med skemalagte samtaler om hvordan det går mhp. justering af opgaver, tid etc.

Hvordan sikres den bedste retningslinjer imod stress?
Det kan være en svær proces, at få lavet retningslinjer for blandt andet stress og det kræver tid og engagement at få det gennemført.

I retningslinjerne bør virksomheden have opmærksomhed på forebyggelse af stress samt procedurer for hvordan ledelse, kollegaer og medarbejdere agerer og forholder sig, når stressen rammer.

Win-win at lave en stresspolitik
Selvom det er en svær proces, så er det en givende forretning at have taget stilling og turde gå i gang med denne proces. Rent cost-benefit-analytisk, så viser samme undersøgelse fra løn og HR-firmaet Multidate nemlig, at i virksomheder uden en stress-politik, vender dobbelt så mange medarbejdere aldrig tilbage i job, som i virksomheder med en stress-politik.

3 punkter der sikre bedre trivsel og forebygger stress

  1. Ledelse og medarbejdere skal prioritere arbejdet omkring at få lavet fælles stress-retningslinjer og arbejdet omkring dette, er en kontinuerlig proces.
  2. Det skal være ok, at både ledelse og medarbejder kan sige fra i perioder hvor arbejdspresset bliver for stort.
  3. Der skal skabes tryghed til, at man kan spørge ind til hvordan kollega/medarbejder har det.
Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

3 gode grunde til at vælge os

6700 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Ceres Alle 11 
8000 Aarhus C 

Kontakt

T: 60 56 60 90
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2018 © SPINE