Artikler

Her finder du alt hvad du skal bruge!

Du kan få en nedtur, når du får succes

Du kan få en nedtur, når du får succes

Du kan kæmpe for at få en virksomhed op at stå. Du kan være det stabile bolværk for din partner, som måske får en depression. Men når du når målet eller din partner er rask igen, kan nedturen ramme dig.

Det lyder underligt, at man kan få en nedtur af at få succes, og det er nødvendigvis heller ikke det at nå målet, som udløser en nedtur eller et sammenbrud. Det vil oftest være vejen hen til målet som udløser et sammenbrud.

Kæmp, og du skal nå målet
Hvis du har prøvet at nå et mål som er større end de mål, du normalt sigter efter, så ved du også at fokusering, viljestyrke og afsavn kan være elementer for at opnå målet. Det kræver noget ekstraordinært af dit autonome nervesystem, herunder det sympatiske nervesystem (det, som aktiverer dig).

I perioder med ekstra pres, er der behov for, at dit system buldre derudaf. Ddet er måden at finde de ekstra ressourcer, der skal til. Vi er bygget til det, men vi skal bare vide, at der kommer en regning senere, når der bliver stille igen.

Du er kun halvvejs, når du står på toppen af bjerget
Mange af os glemmer restitution som et ligeså vigtigt redskab til at holde ud og klare vores opgaver. I perioder med ekstra belastning vil du have brug for ekstra restitution også, som er andet end søvn og mad. Det kan være øget stilhed omkring dig, meditation eller vejrtrækningsøvelser, flere pauser i løbet af dagen eller gå ture. Det er din adgang til den parasympatiske del af dit nervesystem, der lader dig op, renser hjernen og hjælper dig til at holde hoved og krop i balance.

Overført til dit projekt eller belastning kan det sammenlignes med at bestige et højt bjerg, kæmpe sig opad, fortrænge smerten og holde fokus. Mange er glade, når de når toppen og ånder lettet op, men de er i realiteten kun halvvejs. De skal ned igen. Her slipper manges kræfter op. Mange holdt kun lige på med neglende op til toppen, og nu virker det håbløst at skulle finde ressourcer til at kæmpe sig ned af bjerget igen.

Vær forberedt på en nedtur, når du får succes
I perioder, hvor vi må være ekstra omsorgsfulde overfor en eventuelt syg partner, en stor arbejdsopgave eller ren og skær overlevelse økonomisk, kan det være nødvendigt at overhøre sine kropssignaler, som skriger på ro og hvile. Måske er det det ikke muligt for dig midt i projektet at slippe speederen eller dit fokus, for så vælter projektet for dig. Du må udsætte din restitution.

Nedturen og tomrummet kan indfinde sig, når du når målet, når du overlever en økonomisk krise, eller når en partner raskmeldes. Først nu er der mulighed for at slippe tøjlerne, kontrollen og fokuseringen, og så tager kroppen over.

Kroppen tager, hvad den har brug for
Vores krop er så unik, at den kan udsætte sit behov for opladning og hvile, men kun indtil vi giver den mulighed for at tage over. Så kan den nærmest lamme os i perioder, hvor vi mentalt ikke fungerer på højt niveau, hvor vi ikke har energi til at løbe en tur, eller hvor vi ikke orker dialog med andre mennesker.

Det er en naturlig reaktion på en unormal situation, du har befundet dig i. Det er ikke naturligt for os at være under pres i uger og år, uden at der kommer en reaktion. Denne reaktion kan komme, når vi skal til at hvile lidt på laurbærrene eller nyde, at vi kan ånde lettet op igen efter en krise.

Du her helt normal, hvis du får en efterkrise
Derfor er du helt normal, hvis du bliver syg, bliver træt som et helt alderdomshjem eller ikke magter at være i dialog med mennesker for en periode. Du har bare startet nedstigningen af dit bjerg, du er blot ved at genvinde energien eller bearbejde den seneste tids ekstraordinære pres, du har været udsat for.

Dette vil booste din restitution
Erkend, at det er normalt at skulle lade op efter en stor præstation eller et stort pres. Erkend, at sådan er det lige nu og jo hurtigere, du accepterer det, jo hurtigere vil du være på højkant igen med fornyet power og energi.

Din restitution kan består af stilhed, lange gåture i skoven, roligt musik, bøger, søvn, middagslur, sund mad, rolig fysisk aktivitet og meditation. Dit nervesystem vil modtage alle positive tiltag med fremstrakte arme og kvittere med ny energi og livsenergi.

Har du brug for rådgivning til at genvinde din energi efter en større belastning, kontakt da Thomas Pape på thomas@spine.dk.

3 gode grunde til at vælge os

7300 timer

Individuelle klient samtaler

4,7 ud af 5 point

Scorer Thomas som underviser

15 år

Har vi arbejdet med unge mennesker

Adresse

Marselis Boulevard 1
8000 Aarhus C

Kontakt

T: 2894 5925
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2020 © SPINE - INFO