Lars Christiansen

Lars Christiansen – Når sandhenden skal frem. Jeg fik angst og skulle finde en bedre version af mig selv

Lars Christiansen – Når sandhenden skal frem. Jeg fik angst og skulle finde en bedre version af mig selv

Lars Christiansen oplevede at få angst, mens han var en af verdens bedste håndboldspillere. Få historien om hans angst og succes, viljestyrke og livskriser og en ukuelig vilje til at stortrives igen.

Med imponerende 338 landskampe og 1503 mål er Lars Christiansen en af Danmarks mest rutinerede håndboldspillere gennem tiden. Han er som en af de få blevet optaget i Danmarks idrætsforbunds Hall of Fame.

Udad til en succes i mange mange år, men i 2011, slår et mentalt lyn ned i Lars under en håndbold kamp. Lige da han skal til at skyde, tænker han: Det er min tur nu, jeg skal dø. En dødangst ramte Lars og lammede ham.

Lyt til dagens podcast her:

Lyt til podcasten i Apple Podcast

Lars Christiansen, videoteaser

This is “Lars Christiansen, videoteaser” by Thomas Pape on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.

Læs artiklen: Sådan træner du dig ud af depression

I podcasten kan du blandt andet høre Lars Christiansen fortælle om

  • Hvem var Lars Christiansen da han var på toppen som idrætsmand og hvem er Lars Christiansen i dag?
  • Hvorfor var/er det vigtigt for Lars at ”sandheden skal frem”? Altså bagsiden eller nedturen han har haft?
  • Hvad skete der til den træning, hvor angsten første gang viste sig?
  • Hvordan havde Lars’ hoved og krop havde det, da han opsøgte en psykolog?
  • Forstod Lars i starten hvad det var han fejlede og hvad der skulle til for at få det bedre?
  • Hvad var noget af det første han var igennem under hans terapiforløb?
  • Hvordan var Lars’ accept og forståelse af hans mentale tilstand da han fik angst og stress?
  • Er det muligt for dig at opsummere for os, hvor din angst kom fra? For et er at mærke symptomerne, noget andet er at vide hvad årsagen er.
  • Kan prisen for succes blive for høj?
  • Hvad gjorde Lars i starten, mens han havde sværest. Hvad var nødvendigt for ham?
  • Hvordan var det at have angst på de dårlige dage?
  • Hvordan håndterede Lars hans angst, mens han skulle ud på job, holde foredrag være sammen med andre eller på anden måde gå ud i verden, når kroppen sitre med angst?
  • Er angsten helt væk for Lars eller er den en blind passagerer han skal være opmærksom på?
  • Hvad er hans fokus i dag på kost, motion og søvn for at holde stress og angst væk?
  • Hvilke andre værktøjer vil Lars fremhæve han havde god effekt af i forhold til angsten, tankemylder og stress?
  • Har du kunnet opsummere, hvad man kan lære af sådan en omgang du har været igennem.
  • Kan man som mennesker komme stærkere ud på den anden siden efter stress og angst, eller er det bare noget vi terapeuter prøver at ”sælge” som budskab?

[contact-form-7 id=”5123″ title=”contact 3”]

Personligt lederskab

Personligt lederskab – Metode til at skabe det studieliv, der er værdifuldt for dig

Personligt lederskab – Metode til at skabe det studieliv, der er værdifuldt for dig

Har du personligt lederskab for dig selv, eller tænker du ofte, at du løber efter dit studieliv som en løbsk hund du ikke kan fange? Få her metoden, så det er dig der bestemmer over dit studieliv?

Af stressrådgiver og mentaltræner Thomas Pape

Hvis ja, så er du en af mange studerende der hver dag spørger sig selv og os i SPINE, hvordan de får det hele til at hænge sammen. Nogle har mistet pusten eller motivationen, fordi det ”sjove” og nysgerrigheden er overtaget af, altid at føle sig bagud eller man måske ikke kan mærke sig selv mere.

Lyt til dagens podcast med Trine Holm

Lyt til podcasten i Apple Podcast

Du kan se frem til at høre om:

  • Hvad præcist et personligt lederskab er og hvordan leder du dig selv bedst muligt.
  • Hvad er så status eller temperaturen på det personlige lederskab i virksomheder i dag?
  • Hvordan definerer vi personligt lederskab, hvis vi tænker på studerende der har mange timer på studiet, studiejobs, venner og er flyttet hjemmefra (måske til en ny by)?
  • Sådan får du styr på dine personlige værdier og hvad er værdier egentligt?
  • Hvordan navigerer vi i det alle de stimuli, usagte krav og indre tanker vi har, så vi er tro mod de beslutninger vi tager?
  • Møder Trine Holm modstand på ordet ”egoisme”, når der arbejdes med Personligt lederskab?
  • Positivets-tænkning og Lykkefælder.
  • Hvordan kan en studerende få glæde af at bruge Livshjulet og hvad er det helt præcist?
  • Få konkrete råd til, hvordan du bliver bedre til at prioritere i dit liv.
  • Tid og Planlægning. Hvor ser du de største fejl hos det moderne menneske i dag, når vi taler om tid og planlægning?

Læs mere om Trine Holm og Progreso lige her

Vil du have mere personligt lederskab?

Lad os hjælpe dig, som vi gør med mange studerende hvert år, til at udvikle dit personlige lederskab. Vi fokuserer på Livshjulet, Vision boards, målsætninger, dine vaner og adfærd. Samlet set, får du adgang til det potentiale du har, og lever det liv der er mest værdifuldt for dig.

Du kan kontakte Thomas på thomas@spine.dk eller Tine på tine@spine.dk 

Læs begge vores profiler her

[contact-form-7 id=”5123″ title=”contact 3”]

koncentration

Ødelagt koncentration og dårlig hukommelse hos studerende – Så let er det at ændre og opnå wow- effekten.

Ødelagt koncentration og dårlig hukommelse hos studerende – Så let er det at ændre og opnå wow- effekten.

Én bestemt faktor går igen og ødelægger koncentrationen og hukommelsen hos de studerende vi møder på klinikken SPINE. Se hvilken hos 3 studerende.

Artiklen er skrevet af stressrådgiver og mentaltræner Thomas Pape

Case 1: Mandlig studerende – 4 timer dagligt bruger jeg

Skal op til 2 reeksaminer, begge 3. forsøg. Det er alt eller intet nu, for ellers kan han ikke komme videre i praktik og hans uddannelse forlænges med 1 år – uden SU.

Jeg lider af ‘udskydelses-syndrom’, erkender den studerende. Jeg har mistet overblikket, lysten og troen på at det her kan lykkes. Det virker håbløst. Derfor forsvinder jeg ind i telefonen og spiller. Det er nemmere og giver mig ro i hovedet og kroppen. Tjek… ca. 28 timer om ugen med telefonen – primært til fis og spil.

Case 2: Kvindelig studerende – 4-5 timer dagligt bruger jeg

På papiret superdygtig studerende, hvor strukturen i studielivet og prioriteringerne sejler. Hun måler at hun bruger 4-5 timer dagligt på hendes telefon. ’Jeg læser artikler, jeg følger min arbejdsplads’ aktiviteter, jeg svarer på spørgsmål fra mine kunder’ (fitness).

’Jeg er rystet over at det er så mange timer’, må hun konstatere.

Ja, det er ca. 28-35 timer om ugen du bruger på din smarthphone og du klager over at du ikke kan fokusere og mangler timer i døgnet.

Case 3: Kvindelig studerende – 3 timer dagligt når jeg op på pr. dag.

Jeg ved jeg burde gå i gang med min rapport, for min vejleder har rykket for den. Jeg gør det bare mere og mere komplekst for mig selv, for at det skal være perfekt, siger den studerende.

Så du bruger i stedet ca. 21 timer om ugen på din telefon, konstaterer jeg overfor hende.

I alle tre eksempler, har én bestemt ting overtaget magten i deres liv

Deres smarthpone har overtaget rattet og styringen i deres liv. De er, hvad jeg vil kalde for en digitale junkier.

Altid ubevist på jagt efter et fix på din telefon
Et like, en kommentar, en smiley, ny sjov video, eller noget andet, der på et splitsekund kan pumpe dopamin ud i hjernen. Instant behagelighed, ro og afslappethed.

koncentration

Ingen kold tyrker her, i stedet tracker jeg deres adfærd og får dem til at måbe
Det giver ikke mening at give studerende en kold tyrker og forbud mod at bruge deres telefon – det udløser bare abstinenser, som en anden misbruger vil begynde at ryste og helt fixeret lede efter et skud, her dopamin.

Min fremgangsmåde til mere koncentration, fokus og bedre resultater
Ingen af vores klienter henvender sig til os for hjælp, fordi de ikke kan styre deres mobilforbrug.

De henvender sig fordi deres studieliv sejler, fordi de igen og igen dumper eksamener, fordi deres glæde og energi er forsvundet.

Vi bruger Level Up Your Studylife-metoden – den virker hver gang

Level Up Your Studylife består af tre faser. 1) Bevidsthed, 2) Ejerskab og 3) Handlekraft.

1. Fase (Her måber de studerene)

Jeg afdækker med den studerende deres liv, situation, adfærd, vaner og mønstre. Det giver den studerende og jeg et klarsyn på hvorfor situationen er som den er. Vi har skabt BEVIDSTHED.

Det er også i denne fase, hvor jeg tracker deres mobilforbrug i en uge eller to. Jeg har to apps jeg bruger til at afgøre om vedkommende er mobilafhængig.

Når vi åbner for mobilvanerne og kan se stastistikker og procenter, sidder den studerende og måber. ’Er det mig, der bruger min telefon så mange timer hver dag’, siger de.

Du ved det godt, men du har brug for at virke kontrolleret

Det er naturligt at mennesker underrapporterer når vi måler på adfærd og vaner. Også når personer der vil tabe sig, underrapporterer hvad de spiser. (men ingen er blevet tyk af postevand, salat og en lille is hver 2. måned.)

2. Fase (Her bliver de studerende stolte – ’så så man lige mig…’)

Anden fase af metoden er Ejerskab. Vi laver her i fælleskab nye vaner og mønstre som vi afprøver i dage eller uger.

Når de kommer igen på klinikken, kan vi direkte aflæse på deres mobiltrack-apps, hvor godt de har klaret sig. Og langt de fleste kommer ned på under en times mobilforbrug. (uden at savne det)

Og så kommer wow-effekten
Wow, siger den studerende. Jeg kan på 4-6 dage mærke at jeg er meget mere skarp i hovedet, jeg tænker bedre OG jeg kan fordybe mig. Jeg kan koncentrere mig igen.

3. Fase (Det bliver aldrig det samme igen-kraften)

Når den studerende igen og igen ser effekten af, at få regler for sig selv i forhold til mobiltelefonen, glider de helt automatisk over i tredje fase. HANDLEKRAFTEN.

Det er slut nu med at telefonen bestemmer over mig. Nu bestemmer jeg over den og jeg får mindre og mindre lyst til at sidde med den. Så klar er konklusionen for mange studerende, der erkender hvor lidt magt de har over deres telefonforbrug.

Skal vi sammen få styr på dit studieliv og genskabe din energi og fokus?

Vi kan også hjælpe dig og du er altid velkommen til at skrive til os og høre hvad vi tænker der kan gøres for dig. Du skriver bare til Thomas thomas@spine.dk eller til Tine, tine@spine.dk, så får vi styr på dit studieliv liv også.

BOOK ET AF FOREDRAGENE OM DIGITAL SUNDHED

FOREDRAG 1: Track, erkend og skab nye digitale vaner hos dig selv

Her stiller vi skarpt på unges digitale vaner og hvor let vi kan tracke deres mobilvaner.

Du præsenteres for en række analoge hjerneøvelser, som du kan anvende i dit arbejde, så de studerende får nye digitale vaner. Desuden får du også redskaber, som du kan bruge til at øge din fordybelse og koncentration.

Foredrag 2: Få kontrol over reptilhjernen og dopamin-junkien og nå de ting, der er vigtigst for dig.

Her fokuserer vi på mentale mesteringsstrategier, som kan være med til at sikre, at den studerende bruger sine mentale ressourcer på det, der er vigtigst.

Du får en lang række redskaber – herunder eksempelvis, øvelser til træning af viljestyrke og motivation. Metoder til håndtering af afbrydelser – fx ”Ugens vigtigste møde – med dig selv” og en app, der styrer din indlæringsevne bedst.

Book et foredrag eller workshop hos Thomas Pape, skriv til info@spine.dk

Adresse

Marselis Boulevard 1
8000 Aarhus C

Kontakt

T: 2894 5925
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2020 © SPINE - INFO