hukommelsestræning

Hukommelsestræning – Lær at optimere din indlæringsevne og få en hjerne i topform

Hukommelsestræning – Lær at optimere din indlæringsevne og få en hjerne i topform

Er hukommelsestræning vejen frem? Få disse 3 effektive hukommelsesteknikker, der vil kunne gøre din indlæringsevne mere effektiv og udholdende med danmarksmesteren i hukommelsessport.

I dag har vi besøg af danmarksmesteren i hukommelsessport, og jeg kan godt afsløre allerede, at dine små grå kommer til at snurre hurtigere, end de måske plejer, efter denne podcast.

Vi tuner ind på et efterspurgt og vigtigt område for mange studerede, nemlig hukommelsestræning, og hvordan du kan huske ALT det pensum, al den undervisning og læring, du møder hver dag på studiet.

Dagens gæst er Lars Christiansen fra hukommlesestræning.dk

Lyt til podcasten om hukommelsestræning

Eller lyt til podcasten og alle vores andre podcasts i iTunes på vores podcastkanal

I podcasten taler vi idag om:

  • Du er jo helt normalt – spørger mange om, du har specielle evner?
  • Har du klæbehjerne, og husker du bedre end gennemsnittet?
  • Hvordan trænede du op til mesterskabet, som du vandt i 2015?
  • Hvad er hukommelse, og hvordan lagres det?
  • Har menneskets langtidshukommelse en ubegrænset kapacitet?
  • Er vi alle i besiddelse af de nødvendige værktøjer for at kunne huske det, vi vil?
  • Betyder det, at studerende kan spare tid i hverdagen og specielt under eksamensperioden?
  • Hvorfor tror du, at vi ikke udnytter vores huskeevne optimalt – både igennem skolesystemet eller under studiet?
  • Hvorfor er hukommelsestræning ikke på skoleskemaet?
  • Første opgave til at træne din hjerne.
  • Har et stort mobilforbrug indflydelse på hukommelsestræning?
  • Hvordan skal studerende huske deres pensum under eksamensperioden?

Du kan læse om Lars Christiansen og hukommelsestræning.dk her

Disse podcasts vil du også kunne lide:

Hvorfor din jagt på succes kan give dig stress og angst

5 dogmer til at tiltrække og fastholde unge talenter

Netværk som en pro, når du er introvert

SLUK – 10 bud på at overleve i en digital verden

[contact-form-7 id=”5123″ title=”contact 3”]

Motivation

Jeg har ingen motivation til studiet (Denne øvelse genstarter din energi og fokus)

Jeg har ingen motivation eller energi til studiet (Denne øvelse genstarter din energi og fokus)

Hvis du mister motivationen undervejs i din uddannelse eller i eksamensperioder, skal du vide, at det er helt normalt. Denne øvelse fortæller dig hvorfor og hvordan du får motivationen igen.

Allerførst er det vigtigt at sige: ALLE mister motivationen i løbet af livet, i løbet af en projekt, i løbet af et studie, i løbet af en proces eller når du laver nye vaner. Det er helt naturligt.

Så du er ikke svag, underlig eller har behov for at tage dig mere sammen. Der er en grund til at du oplever, at du ikke kan finde gejsten og drivet lige nu.

Det er okay at miste motivationen, det værste er ikke at vide hvorfor eller hvordan du får den igen.

Derfor kan du stille dig selv disse spørgsmål:

  1. Kan du forudse, hvornår du oftest mister motivationen?
  2. Er der et mønster, når du oplever at miste motivationen?
  3. Ved du, hvordan du får motivationen igen?
  4. Hvis du skal bibeholde motivationen over lang tid, hvordan gør du så?

    Lav denne øvelse om motivation

    Denne lille øvelse kan være en begyndelse for dig, så du får bevidsthed om din motivation. Vi bruger den hele tiden, når vi hjælper studerende til at give den en skalle på studiet igen.

    Spørgsmål 1:

    Hvornår mister du oftest din motivation?
    Eks. svar: Når jeg mister overblikket, når jeg sover for lidt…Sæt dit eget svar ind her: Jeg….

    Spørgsmål 2:

    Hvordan genvinder du oftest motivationen?
    Eks. svar: Når jeg skaber overblik og planlægger – tager en ting af gangen.Sæt dit eget svar ind her: Jeg….

    Spørgsmål 3:

    Hvordan kan du bibeholde din motivation fremover?
    Eks. svar: Hvis jeg er mere systematisk i min planlægning, husker jeg at bibeholde balance i mit liv. Sæt dit eget svar ind her: Jeg….

    Det får du ud af øvelsen

    Det kan være brugbart for dig at vide, hvornår du præcist mister fokus, energi og motivation.
    Oftest er det summen af flere faktorer, men hvilke gælder for dig? Det kan de fleste svare på, på under 5 minutter.

    Samtidig kan det være godt at vide, hvad der skal til for, at du kommer op på hesten igen og mærker motivationen igen. Slutteligt vil det være en ide at vide, hvad du kan gøre for, at du ikke udsætter dig selv for store udsving af motivation alt for mange gange i løbet af et semester.

    Bliv mere stabil i din motivation

    Den ene uge er du topmotiveret og den næste, er du helt flad og opgivende. Hvordan sikrer du dig, at du over lange perioder er forholdsvis motiveret i det, du vælger at gøre. Er du ambivalent i dine mål og ønsker.

    Oftest når mennesker ikke får lavet de forandringer, de ønsker eller oplever, at de kæmper med sig selv, selv om de bevæger sig frem mod målet, handler det om, at de sidder fast i en ambivalent tilstand. At sidde fast i en ambivalent tilstand vil sige, at du er splittet i forhold til din adfærd. På samme tid ønsker du at forandringen/nå målet, og på samme tidspunkt ønsker du det ikke, eller gør ikke det, der skal til.

    Kender du disse ambivalente følelser

    1) Jeg vil gerne tabe mig, men det er også rart kunne spise, hvad man vil

    2) Jeg vil så gerne gøre det godt til eksamen, men lige nu ligger jeg og ser Netflix.

    3) Jeg vil gerne have en kæreste, men det er også nemmere at være alene

    4) Jeg vil gerne være på dette studie, men det er nemmere at lade være med at tænke på, hvad jeg egentligt skal.

    5) Jeg vil gerne være mere åben, men det er nemmere at være tilbageholden og stille.

    Når du er ambivalent, er der happy hour på motivation

    At du er ambivalent betyder ikke, at du ikke er motiveret for at forandre noget eller at nå dine mål. Ordet ambivalent er sammensat at to latinske ord: Ambi = to og Valens = Værdi. Så når du er ambivalent i forhold til noget, du gerne vil, så er du motiveret i to forskellige retninger, der indbyrdes ikke er forenelige. Der er altså dobbelt op på motivation.

    Sådan vælger du side og undgår ambivalensen

    Du kan blive nødt til at spørge dig selv om følgende udsagn:

    –  Ønsker du reelt denne forandring eller at nå dette mål?
    – Hvor vigtigt er det for dig at få nye vaner eller lykkes med dine mål?
    – Hvad er dine evner til at gennemføre processen?
    – Hvad er dine grunde til at fortsætte og nå målet?
    – Hvad er dine behov for at lave en forandring eller nå dit mål

Skal vi også hjælpe dig?

Vi har stor erfaring med motivationskriser hos studerende. Både de store kriser og tvivl og når du midt i en eksamensperiode her helt flad og du kan se at dine dage bare drysses væk.

Derfor kan du altid skrive til os og spørge, hvordan vi også kan hjælpe dig. Send en mail til tine@spine.dk

Noemi Katznelson

Noemi Katznelson – Hvorfor din jagt på at være god nok, kan udløse stress, tvivl eller angst

Noemi Katznelson – Hvorfor din jagt på at være god nok, kan udløse stress, tvivl eller angst

Noemi Katznelson er professor og forskningsleder på institut for Læring og Filosofi på Ålborg universitet. I denne podcast får du hendes vinkel på, hvorfor du som ung og din generation får så meget stress, lavt selvværd og angst.

Du får samtidig hendes mangeårige erfaring og gode råd, til hvordan du kommer til at hvile mere i dig selv. Både som studerende, men også når du er i overgangen fra studieliv til arbejdsliv.

Lyt til til dagens afsnit her – det er episode nr. 50 🙂 

Eller lyt til podcasten og alle vores andre podcasts i iTunes på vores podcastkanal

I podcasten får du indblik i:

  • En historisk helikoptertur over, hvorfor vi ser så mange unge kæmpe med mental trivsel?
  • Hvorfor de unges forældre synes at unge i dag er forkælede og har fået det hele forærende?
  • Unge i dag er fornuftige som bare pokker, hvad er den mentale pris for det?
  • Forstå vi som samfund ikke hvad unge kæmper med alene og hvad de bekymrer sig over?
  • I jagten på at træffe de rigtige valg, knytter der sig også angsten, hvorfor det?
  • Hvad stirrer unge imod når de tænker på fremtiden?
  • Hvorfor er det et godt råd, at vide at livet er en labyrint?
  • Hvad skyldes at unge i dag, når de er på studiet eller på arbejde er så udmattede?
  • Hvordan kan man bedre onboarde og facilere overgangen fra studieliv til arbejdsliv?

Du kan læse mere om Noemi Katznelson her

Disse podcasts er også meget lyttet til

1) Presser du dig selv nok, i følge præstationssamfundet?

2) 5 dogmer til at tiltrækker og fastholde unge talenter

3) Netværk som en pro, når du er introvert

4) Thomas Blachman – Få hemmeligheden bag det at få ideer og være kreativ

5) Lars Christiansen – Når sandheden skal frem, jeg fik angst

ET UDDRAG AF PODCASTEN I ARTIKELFORM

Hvorfor kæmper så mange unge med mistrivsel og mental ubalance?

Vi taler i dag mere om ordet stress end tidligere. Det indgår i dagligdagen og er gledet mere ind i vores sprog. Det betyder også at vi udvander betydningen af det og tager det måske ikke så seriøst som vi burde. Når ordet kan bruges til det meste, tager vi det ikke så seriøst.

Der er mere pres på ungdomslivet end vi har set tidligere. Pilene peger mere og mere på, at det enkelte menneske skal leve op til de krav der stilles i vores samfund. Det er meget mere individfokuseret at opnå lykke og succes i dag.

Det nye i den forbindelse er, at presset på uddannelsesområdet smelter sammen med andre områder i den unges liv, som sociale medier, relationer mellem venner, relation til familien og arbejdsmarkedet. På alle platforme skal vi præstere og helst være perfekte.

Adgangen til fremtiden går gennem præstation og du skal selv stå for processen. Præstationsdynamikken bliver giftig for nogle, hvor det udløser stress, tvivl og udmattelse.

Hvorfor kan man opfatte unge i dag som selvcentrerede?

I et større perspektiv er det nødvendigt at de har fokus på sig selv. Individet skal selv kunne lykkes. For at hænge sammen og trives skal du også selv gøre noget. Og så får unge at vide fra tideligt i skolen, at arbejdsmarkedet venter ikke på dem, så de skal hænge på og i.

De er i en konstant og hurtig læringsproces, hvor de nærmest er opdraget til optimering af sig selv. Fokus er på sin egen udviklingsproces.

Forsiden af stress er selvoptimering

I jagten på succes bliver forsiden af stress en evig selvoptimering. Et evigt fokus på om man burde løbe lidt mere, burde spise lidt mindre, læse lidt mere eller være lige lidt mere fornuftig.

Autoritetsforholdet er ændret og det gør nogle gamle irriterede

Når unge møder ældre generationer og blot deres forældres generationer, oplever de at autoritetsforholdet er ændret gennem de senere år.

Grammatikken og koderne er ændret betydeligt. De unge træder hurtigere ind på scenen og byder ind med deres forslag og stiller spørgsmål til alt. De ser sig selv i øjenhøjde og som en ressource fra første dag.

De kan støde andre generationer, der måske har været vant til at starte som fejedreng og så arbejde sig op. Men kendte sin plads, siger ældre generationer.

Prisen for at være fornuftig som bare pokker

Vi har en generation der er fornuftig som bare pokker. Prisen for det er to ting. Første del er unge kan blive fysisk syge af stress, depression og angst. Anden del er at vi ser flere og flere unge med udmattelsessyndromer. Ikke at forveksle med skoletræthed.

Men tanken er tom, der er ikke mere benzin og den unge kan ikke presse sig selv mere.

Baggrunden er at unge føler at de skal præstere hele tiden. Når udmattelsen indtræder, ved den unge at de burde gøre mere, men de kan bare ikke. De er trætte. Følelsen af tomhed, meningsløshed og lavt selvværd bliver symptomer på træthed.

Voksne overdrager et sygt ideal til unge

Når forældre og samfund igen og igen siger at de unge kan alt, at de har alle muligheder og de er den første generation der er curlet så meget, indtræffer tanken om fuldstændig lykke sig også. Så er det jo muligt at opnå total lykke.

Perfekt bliver det nye normale og du skal helst være 12 i det meste. 12 som ven, 12 på studiet, 12 som barn og 12 i evner.

De unge stirrer mod dette, når de tænker på fremtiden

Faktisk stirrer unge ikke mod noget bestemt, når de tænker på fremtiden. I stedet forsøger de at maksimere, optimere og holde alle muligheder og døre åbne for dem selv.

De sikrer sig faktisk, for de ved ikke om noget kan gå galt. De er jo selv ansvarlige for deres egen succes.

Enten optimerer jeg mig selv eller også drikker jeg hjernen ud

Der sker et kraftigt to-delt mindset, når unge skal optimere sig selv hele tiden. Enten kvalificere og optimere de sig selv hver dag, eller også er de totalt væk og sætter sig selv på pause.

De rejser langt væk og drikker hjernen ud på en strand langt væk eller på festivaller. Begge dele er styret af at optimere fremtiden. De arbejder for at få fremtiden.

Man arbejder i nutiden, for at få en optimal fremtid

Unge søger meningsfuldhed, fordi så lidt giver mening for dem i dag

Unge er optaget af meningsfuldhed og værdier mere end en stor lønseddel. Måske gør de det, fordi det er så svært at se meningen med mange ting.

Det kan være svært at trække en streg i sandet og se hvad de nu er nået til. Der kommer hele tiden nye krav og nye ting der også er vigtige.

De gode råd fra Noemi Katznelson

Fortæl de unge at livet kan opleves som en labyrint.

At alle veje har omveje eller blindgyder. Det er helt normalt. Det er ikke normalt at man kan lave en 100 % sikker gameplan for hvert skridt man tager. Det der venter rundt om hjørnet er ikke altid til at forudse.

Unge skal have redskaber til at navigere i livs-labyrinten

Vigtigst er det at vi lærer unge at navigere i livs-labyrinten og på den måde opøver deres fleksible tænkning. Altså lærer dem at tænke i plan A, plan B og ofte også i en plan C.

Samtidig kan det være vigtig egenskab at kunne udholde ubehag, når noget er svært i livet. At vi ruster unge til uforudsigelighed og at det kan indtræffe når man mindst venter det.

Fordelen er at du mærker hvad der er vigtigt for dig

Når den unge kan navigere i livs-labyrinten, lærer den unge også, hvad der er vigtigt for dem selv. Hvad har de egentligt brug for og hvad er værdifuldt for dem.

Den unge oplever også at alt ikke kommer eller skyldes faktorer der er indefra, men ofte også kommer udefra omverdenen. Ting vi slet ikke altid har styr på eller ansvar for.

Derfor bliver det også paradoksalt at vi kalder den unge generation for selvoptaget, når mange af dem har svært ved at mærke sig selv, og hvad de har brug for.

Sådan hjælper virksomheder de unge ind i arbejdslivet

Det er vigtigt at de unge får at vide at der er brug for dem, og hvorfor det er så vigtigt at de netop der med på dette hold. Hvad er det vi er fælles om og hvad er vores fælles ”tredje”?

Når den unge er i overgangen fra studieliv til arbejdsliv, føler unge sig meget udsatte. ”Har jeg taget det rigtige valg, den rigtige uddannelse og er jeg klar til arbejdsmarkedet.

Virksomheder og de voksne skal fortælle de unge er det er arbejdsmarkedet der er under stor forvandling og ikke at de unge ikke er klar. Det er vilkårene på arbejdsmarkedet og ikke de unges skyld, hvis de ikke lige kan finde et job eller finde sig til rette.

[contact-form-7 id=”5123″ title=”contact 3”]

Adresse

Marselis Boulevard 1
8000 Aarhus C

Kontakt

T: 2894 5925
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2020 © SPINE - INFO