Giv mig anerkendelse, og mit stress falder
Giv mig anerkendelse, og mit stress falder
“Jeg savner lidt mere ros, lidt mere anerkendelse og lidt mere feedback på, om jeg gør mit arbejde godt nok.” Disse ønsker kom fra en medarbejder som jeg i dag underviste på en trivselsdag.
Men hvorfor er vi så dårlige til at rose eller anerkende hinanden, når stort set alle gerne vil have lidt mere af det? Lad os se på, hvilke faktorer der spiller ind, og hvordan du bliver bedre til at give feedback allerede i morgen.
Sæt mål og delmål – så ved du, hvad der skal anerkendes
Hvis du og gruppen kender, hvilket mål I har, så vil det også være nemmere at sætte sig delmål. Specielt hvis man arbejder på projekter som løber over flere år. Det er godt med delmål, så man ikke mister retning undervejs.
Sætter I mål og delmål, ved I også, hvad der kan roses og gives anerkendelse for. Det vil give et dopaminrus, når man når i mål. Du vil føle overskud, når din leder på et morgenmøde ridser op, hvor langt I nu er nået med projektet, hvad I har gjort godt, og hvad næste spændende delmål vil indeholde.
Ved alle, hvad alle mener om anerkendelse?
Vi kender alle ordet, men vi har ikke samme opfattelse af det og dermed kan man som kollega og leder gå galt i byen, når man skal rose og anerkende hinanden.
Derfor vil det give mening hvis I bruger lidt tid på et møde på at definere, hvad hver enkelt lægger i ordene anerkendelse og ros. Specielt ordet ros kan skilde vandene. Flere mener, at der går forældre-barn-situation i rosen, mens andre gerne vil klappes på ryggen og roses. Det er vigtigt at få afstemt.
Nogle vil bare kort gerne vide, at andre har set ens arbejde, mens andre ønsker en lidt dybere beskrivelse af, hvorfor anerkendelses gives. Dette er vigtig information for en leder, da vedkommende lærer, hvordan hver enkelt ansat vokser og får energien.
Hvad er en succes?
Det er godt at have et mål og evt. flere delmål. Men hvornår ved I, at I er i mål og dermed kan fejre succesen? Nogle opgaver er så store, at de ansatte aldrig ser målet. Det bliver måske søsat et andet sted i verden, eller også er det den øverste ledelse som høster roserne.
Derfor bør man i sin gruppe eller afdeling få defineret, hvornår I har en succes, og hvad den bliver målt på.
Man fejrer ikke en OL guldmedalje med kage
Når man til OL eller andre konkurrencer skal overrække en anerkendelse til vinderne, så får de jo ikke en kage, vel?
Hvorfor skal vi så på arbejdspladsen fejre alt muligt med KAGE. Det mister jo betydning af noget specielt, hvis man kan spise kage til fødselsdage, fordi vi var gode, fordi vi trænger, fordi vi keder os, fordi nogen fik alarmen til at gå osv…
Overvej, om I skal have et podie, hvor en ansat eller del af holdet skal op og stå, så alle kan se, hvor godt det er gået. Klap af hinanden, og brug lidt tid på at vende jer til, at man godt må blive rød i kammen, over at de andre ser ens gode arbejde. Eller find jeres egen måde at fejre succeser på. Men prøv noget andet end kage.
Og så slutter vi med formlen på succes:
Succes er egentlig resultatet af god dømmekraft.
God dømmekraft kommer af erfaringer.
Erfaringer er ofte resultatet af dårlig dømmekraft.