DERFOR: Du knokler, men har ikke succes til eksamen
Kender du følelsen af, at du arbejder målrettet på dit studie. Men til eksamen går det galt, eller du får ikke de resultater, du burde?
Vi har samlet 4 typiske årsager (og hvad du selv kan gøre for at ændre det).
Skrevet af Tine Persson og Thomas Pape
Vi møder så mange elever og studerende der igen og igen fortæller, hvor meget de knokler med studiet, men oplever til eksamen, at de ikke får de resultater, de håbede på eller forventede i forhold til deres indsats.
Der er ofte 4 årsager til, at du ikke får en høj karakter til eksamen
1 årsag: Du fokuserer primært på resultatet og for lidt på præstationen
Det betyder helt konkret, at dine tanker kredser om, hvad du tror, du får af karakter til eksamen. At du tænker “Jeg håber bare det går”, eller du tænker “Hvad nu hvis det går galt.
Du bruger altså meget tankekraft og fokus på ting, der sker efter din eksamen.
9 ødelæggende faktorer under din læseperiode
Forslag til løsning
Tænk i stedet, hvad du kan påvirke lige i dag, i denne uge, i denne måned. Hvad kan du konkret gøre for, at du rykker dig tættere på det resultat, du gerne vil have til eksamen?
Vær så ultra konkret som muligt, så det er tydeligt for dig selv, hvad du kan gøre. Fokuserer du på processen, kan du ikke undgå at gøre det godt til eksamen.
Ingen har vundet guld til en konkurrence eller fået 12 til eksamen blot ved at tænke på det eller bare håbe.
2. årsag: Du glemmer, hvor vigtig din restitution er for dig.
Hold op, vi møder mange elever og studerende, der siger, at deres studie er vigtigt for dem, og hvor meget de vil gøre for at få en god karakter.
De glemmer bare noget helt basalt: Nemlig at sove nok, spise regelmæssigt og prioritere pauser i løbet af dagen.
Altså at tage udgangspunkt i, hvordan hjernen har det bedst og performer bedst – til din fordel.
Forslag til løsning
Alle, og vi mener alle, de studerende vi hjælper og coacher bliver stjerner til at restituere. Vi bruger så meget tid på at fortælle og gøre det konkret, hvad de præcist skal gøre i læseperioden og på eksamensdagen, så de oplever at krop og hjerne er toptunet.
Du skal se pauser som en værdi og ikke noget der er spild af tid. Din hjerne skal have små breaks i løbet af dagen, og ikke presses hele tiden til at læse bøger. Når du holder små pauser på 3-4 minutter i løbet af dagen, vil hjernen kunne huske det, du skal, langt bedre.
3 metoder effektive studerende bruger til eksamen
3. årsag: Din impulskontrol er ikke god nok
Her ligger virkelig en skjult joker. Det er faktisk en så vigtig faktor, at vi mere og mere skal have fokus på det, her på klinikken.
Din impulskontrol handler om, hvordan du styrer, hvad du umiddelbart har lyst til her og nu og i stedet vælger det, du burde gøre og rationelt ved, hvad er bedst for dig lige nu.
Din mobiltelefon tester din impulskontrol hver dag
Specielt mobiltelefonen ødelægger mange unges eksamensperioder. Faktisk så meget, at vi ofte laver meget stramme mobilregler i starten, så vi får genvundet impulskontrollen og styrket viljestyrken hos den unge.
Men når vi så har fået bedre mobilvaner, skal du bare se løjer. Så kan du holde fokus i en grad, du ikke har oplevet i mange måneder, og pludselig kan du huske det, du skal kunne til eksamen.
Forslag til løsning
Du skal primært genvinde gode mobilvaner. Hvem kalder på hvem? Er det dig, der kalder på din telefon, eller er det omvendt?
I læseperioder er det en god ide at slette alle sociale medieapps, eller at du flytter dem om på sidste side af din telefon og ind i en mappen. Så bliver du ikke fristet, hver gang du åbner din telefon.
Du kan også med fordel ligge mobilen i et andet rum, mens du læser. Vi ved af erfaring, at evnen til at fokusere og huske stiger markant, når mobilen ligger i et andet rum, mens du læser. Du kan langt nemmere koncentrere dig.
4. årsag: Du kender ikke dig selv godt nok under pres.
Mange studerende kan deres stof, og hvad de skal kunne til eksamen, mens de er derhjemme. Men på eksamensdagen går det galt. De har glemt, hvordan de vil håndtere deres nerver og evnen til at tænke på det vigtigste, når det gælder.
I stedet bliver mange grebet af præstationsangst, og deres præstation bliver for dårlig.
Forslag til løsning
Vi træner elever og studerende i konkrete mentale øvelser i, at holde fokus på det vigtigste, når det gælder.
En god øvelse er at træne det, du skal kunne til eksamen. Er det mundtlig eksamen, skal du øve, sige og gøre det, du vil gøre til eksamen. Er det en skriftlig eksamen, skal du igen og igen øve gamle eksamensopgaver.
Du skal automatisere det, du skal til eksamen i trygge omgivelser. Hjemme hos dig selv. På den måde lærer du at være under tidspres. Du lærer, hvordan du siger tingene, du lærer, hvor hurtigt 10-20 minutter går, og du lærer at udvælge de vigtigste punkter.
Skal vi også hjælpe dig til din bedste eksamen?
Med 14 års erfaring og over 7000 samtaler med mennesker, der gerne vil præstere bedst muligt, har vi erfaringen, der gør, at du kan få en god eksamen.
Vores metoder viser sig gang på gang at være så gode, at vores klienter får højere karakterer, end de turde håbe på. Og er det en reeksamen, så består 98% af alle dem, vi hjælper.
Så skal dit snit være så højt som muligt, eller skal du bestå din eksamen, så du får et godt udgangspunkt til et kommende job, så vil vi meget gerne hjælpe dig.
HUSK: Vi laver også online samtaler. Vi hjælper studerende fra hele Danmark (og studerende der læser i udlandet).
Læs om fordelene ved online coaching og samtaler
Det er gratis at spørge os
Skrive til Tine Persson, og hør, hvordan vi også kan hjælpe dig. Det er gratis at spørge, og Tine sidder klar til at hjælpe nu.
Skriv til tine@spine.dk