Ny semesterstart? Så har du brug for disse værktøjer

løbe længere

Der er semesterstart lige nu – Er du fyr og flamme? Eller har du brug for lidt hjælp til at blive det? Kun Usain Bolt (og dig) kan følge disse værktøjer til et godt efterårssemester.

Af stressrådgiver og mentaltræner Thomas Pape

Thomas Pape

 

 

Er du frisk på et olympisk efterårssemester?

Jeg kan tilbyde dig én ting: At du får et fedt efterår på din uddannelse. Men det kræver at du og jeg laver en aftale. Ja dig og mig. Og du må ikke komme om 3 uger, aaaahh jamen, jeg mente det ikke sådan rigtigt. Enten er du med eller også laver du en kopi af forårets semester.

Fedt – Vi har en aftale.

Du skal love, at du ikke på dette semester starter op igen, uden lige at lave en lille evaluering af sidste semester. Er der noget du er utilfreds med fra før sommerferien, så skal du allerførst spørge dig selv om følgende:

  1. Har jeg virkelig lyst til at gennemleve sidste semester igen uden ændringer?
  2. Hvis jeg kunne, ville jeg så have ønsket et andet semester, rent personligt?
  3. Hvis mit sidste semester var en film, ville jeg anbefale andre at se den?
  4. Hvis jeg må ønske flere stjernestunder og mere plads til at nyde livet på det nye semester, ville jeg så sige ja tak?

Kan du sige TJEK ved mindst ét af spørgsmålene, så bør du læse videre i artiklen.

Er det nu dine vaner skal brydes?

Kunne du sige tjek, tjek og tjek på ovenstående spørgsmål, så skal vi måske se på dine vaner og din adfærd. Kun gennem ægte beslutninger, kan du lave om på dine vaner.

Hemmeligheden bag dem der lykkes med vaneændringer.

Først starter vi lige med en lille målsætningsøvelse.

  1. Hvad har jeg personligt allermest brug for at ændre på, på det nye semester? (vær præcis)
  2. Hvorfor er det så vigtigt for mig at ændre på det?
  3. Hvad ville det gøre for mig, hvis jeg ændrede på det?
  4. Hvad vil konsekvensen være, hvis jeg ikke ændrer på det nu?

Så spørger du dig selv om:

  1. Hvad kan jeg gøre allerede i morgen, så jeg kommer godt i gang med min ændring?
  2. Har jeg brug for at skrive det ind i min kalender, så jeg hver dag når det, jeg vil?
  3. Hvordan mærker jeg den positive forandring, når jeg har haft 4-8 uger på det nye semester?

Nu kommer vi til der, hvor du kan mærke at det lykkes denne gang

Når målsætningen er fastlagt, er det nemmere at forestille sig, at du lykkes, at du har det godt, at næste semester bliver helt anderledes end det sidste.

Det sværeste er at udføre det i praksis, og her er der én bestemt faktor, der kan spænde ben for, at du får det semester, du ønsker og har brug for.

Ved du, om du tager dig selv seriøst nok?

Hvad betyder det at du tager dig selv seriøst?

Tager du dig selv seriøst, kan du sige ja til følgende:

  1. Jeg ved, hvad jeg har brug for af restitution i løbet af en uge.
  2. Jeg ved, hvilke mennesker der er gode for mig at omgås.
  3. Jeg har nemt ved at sige nej, når jeg ikke har energi til at hjælpe eller være social.
  4. Jeg kender mine stressfaktorer og ved, hvornår jeg skal sige stop og nej.
  5. Jeg ved, jeg kan stole på, at jeg får prioriteret mig selv hver uge, hvis jeg skal være på toppen uge efter uge.

Det nye semester venter på dig – hvordan skal det være?

Du skulle gerne sidde tilbage med et klart billede af, hvad du vil ændre fra sidste semester til det nye semester. Du har (forhåbentligt) fanget betydningen – at al god energi og glæde starter med, at du tænker på dig selv.

Og du ved, at du kan stole på dig selv, når du først er startet på det nye semester, for du kender konsekvenserne, hvis du ikke får optimeret det semester, du står overfor.

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Dit navn :

E-mail Adresse:

Besked: