Tænker du også præstationsnedsættende tanker? (Sådan vender du dem til positive tanker og sænker din nervøsitet, når du præsterer)

mentaltræning

Har du haft tanker før en præstation: ”Jeg må bare ikke gå i stå, kan jeg huske det hele eller hvad hvis det lyder dumt det jeg siger nu”?

Hvad gør negative tanker for dig?

Den slags tanker her er helt normale og vi tænker dem nok alle, på et eller andet tidspunkt. Men hvad får du egentlig ud af de slags tanker?

Måske mærker du at du lige gør dig ekstra umage eller lige bruger lidt mere tid på forberedelse.

Og så håber du at din nervøsitet forsvinder, når du liiige øver dig eller læser lidt mere.

Hæmmende overbevisninger ødelægger din præstationsevne

Når du igen og igen tillader (og jeg mener tillader) at tænke de negative tanker, og lader dem ovenover, så bliver det lige så stille til overbevisninger. Det bliver til små mentale sandheder.

Du kommer til at tro på at, du nok ikke klarer den (og så kan du godt glemme det gode resultat)

Når de negative overbevisninger får frit løb, så vil du langsomt programmere din hjerne til at tænke at det er normalt og det du skal tænke, når noget er vigtigt for dig. Ergo – du vender dig til at tænke præstationsnedsættende tanker. Hvordan føles det at læse det?

PRØV DENNE ØVELSE

Start med at skrive 3 HÆMMENDE tanker

Du starter med at skrive 3 af dine mest vedholdende negative tanker ned. Det skal være de tanker, der allermest bremser det bedste i dig.

tanker

Så skriver du 3 STØTTENDE tanker

Nu skifter du de negative hæmmende tanker ud med 3 af de allerbedste støttende tanker. Du kan med fordel også ”omskrive” de hæmmende tanker til at være støttende.

tanker

Det oplever studerende, vi lærer at bruge denne øvelse: 

  • De er langt mere fokuseret på det de skal præstere.
  • De er mere nærværende og tilstede når de præsterer.
  • De oplever sig roligere og mere fattet.
  • De får bedre resultater og karakterer end de plejer at få.
  • De får de resultater de har trænet til, og dermed når de deres målsætning.

Så hvad vil du have med af støttende sætninger næste gang, du skal præstere noget vigtigt?

Har du brug for personlig hjælp til eksamen eller oplever du stress og angst i din læseperiode?

Vi har samlet 17 års erfaring med netop disse områder af mentale belastninger og udfordringer.

Skriv til os, og spørg hvordan vi kan hjælpe dig. Det er helt gratis. Du kan læse om Thomas og Tines specialer her.

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Dit navn :

E-mail Adresse:

Besked: