Stresset over allerede inden semesterstart? Dette kan du gøre

semesterstart

Sommerferien har forhåbentlig været lig med afslapning og energiopladning. Men for nogle studerende er det stressfremkaldende at vide, at der er semesterstart om bare 1- 2 uger.

Af stressrådgiver og mentaltræner Thomas Pape

Thomas Pape

Her får du hjælp til at håndtere din stress og få en sikker start på det nye semester.

Får du fysiske eller psykiske symptomer på stress eller angst, når du tænker semesterstart?

Selv om du har holdt ferie og måske mærket at dit stressniveau er faldet oven på sidste semester og de mange eksamener, så er det ofte ikke nok til, at energien og motivationen er tilbage.

Måske mærker du, inden semesterstart, at du:

  • Har svært ved at sove.
  • Bliver ked af det, når du tænker på studiet.
  • Går i panik, når tanken falder på de næste måneder Får ondt i maven og mister appetitten.
  • Får hovedpine eller migræne.
  • Overvejer at udskyde eller stoppe på studiet.

Har du disse signaler skyldes det måske dette:

Får du nogle af ovenstående symptomer, kan det skyldes at du lige akkurat ”overlevede” sidste semester og dine eksamener, og måske har du oveni købet haft en re-eksamen her i august.

Måske kan det skyldes, at din motivation er faldet i sommerferien og du er i tvivl om du overhovedet skal være på dit studie.

Men hvis du er bange for at starte på nyt semester igen, handler det ofte om, at du mangler værktøjer til at håndtere dit studieliv på en bedre måde, ikke bare overleve, men virkelig leve og nyde dit studieliv.

Det kan du gøre for dig selv:

Du skal have sat din dagligdag i system, og finde en balance mellem at være studerende, men også menneske. Derfor kan du tænke over følgende:

  • Hvad fungerede for mig på sidste semester, så jeg var en god version af mig selv? (der smilede og syntes at studiet var fedt)
  • Hvad vil jeg fastholde og gøre mere af på det nye semester?
  • Hvad fungerede bare slet ikke for mig på sidste semester? (alt for mange aktiviteter, arbejde, træning, alt for lidt NEJ og for meget JA)

Hvad bliver jeg nødt til at tilføre på det nye semester? (Mere søvn, langt mere NEJ end JA, være mere social, være mere alene, ikke læse så meget)

Få hjælp til at få mere system og balance i dit studieliv

Hvert år hjælper jeg studerende fra hele landet til at sænke deres stress, angst eller depression, mens de er på studiet. Det er enten med fysiske samtaler eller online.

Det virker, og jeg fastholder alle studerene på studiet, mens de genvinder glæden, energien og troen på at de kan gennemføre deres studie.

Jeg kan også hjælpe dig. Læs her hvordan jeg arbejder. Du er også velkommen til at skrive til mig her.

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Dit navn :

E-mail Adresse:

Besked: