SLUK – 10 bud på at overleve i en digital verden (Pocast)

Imran Rashid

Vi kender ikke konsekvenserne af vores enorme mobilforbrug endnu. Men et er sikkert, allerede nu ved mange studerende, at de har svært ved at koncentrerer sig, og det er ikke dem der bestemmer over deres smarthphone. Det er omvendt.

Af stressrådgiver og mentaltræner Thomas Pape

Dagens podcast sætter fokus på, for mig at se, et af de vigtigste emner lige nu. Digitaliseringen og dens konsekvenser for børn og unge, og selvfølgelig os som mennesker som helhed.

I dag er min gæst speciallæge og it-iværksætter Imran Rashid, der har skrevet bogen ’Sluk – kunsten at overleve i en digital verden’.

Lyt til podcasten her: 

 

Eller hent podcasten i iTunes på vores podcastkanal Det gode studieliv

I podcasten kan tager vi disse emner op:

  • Hvor vild er Imran selv med sin smarthphone?
  • Hvad er budskabet med bogen, hvorfor er den vigtigt netop nu?
  • Få tal på hvor meget big data der produceres hver dag, så du begriber det, eller slet ikke begriber det.
  • Hvorfor er det vigtigt, at forstå samspillet mellem den ”gamle stenalder hjerne” og så digitaliseringen?
  • Sex, drugs & rock’n’roll. Hvad er det der sker i vores hjerne rent kemisk, når vi ser på hvad der driver mennesker?
  • Vi kan holde fokus 1 sekund mindre end en guldfisk. Hvorfor er det så svært for os?
  • Hvad har det af betydning for vores evne til indlæring af nyt stof i skolen og hvor kommer telefonen ind i billedet her?
  • Myten om multitasking – hvad sker der med vores adfærd?
  • Hvorfor er vi nogle Like-junkier?
  • Gode råd, så du får mere digital sundhed.

Du kan læse mere om Imran Rashid og hans bog Sluk på sunddigital.dk.

Imran Rashids 10 bud på et sundere digitalt liv

  1. Køb et vækkeur. Ud med telefon af soveværelset. Det ødelægger søvn og sex.
  2. Læg telefonen helt væk når du arbejder.
  3. Brug FORSTYR IKKE-funktionen så ofte som muligt.
  4. Slå alle notifikationer fra, på nær vigtige opkald.
  5. Fjern alle apps, der stjæler din opmærksomhed, fra startskærmen.
  6. Fjern lyset fra skærmen. Skru ned for lyset.
  7. Fjern batteri-ikonet. Det stress dig bare.
  8. Prioritér konsekvent, hvem der skal have adgang til din hjerne, hvornår og hvorfor og gennem hvilke kanaler.
  9. Vær bevidst om, hvornår du bruger telefonen – og hvornår bruger den dig.
  10. Husk – når du tænder skærmen, risikerer du at slukke for nærværet.

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Dit navn :

E-mail Adresse:

Besked: