Du er ikke egoist fordi du siger fra: Sådan her lærer du at sige nej!

nej

Siger du nogle gange ja til noget, selvom du egentlig ikke har lyst? Har du svært ved at sige nej til andre, selvom du ikke har tid eller overskud? 

Artiklen er skrevet af stressrådgiver og studiecoach, Tine Persson. 

I dag er der status i at sige ja. Det virker overskudsagtigt og alle bliver jo så glade, når man siger ja. Men i denne artikel vil jeg præsentere dig for 5 trin, som du kan bruge, hvis du vil blive bedre til at sige nej, så du passer bedre på dig selv.

1. Skab bevidsthed

Du kender det sikkert nok fra dig selv. Det evige dilemma, hvor føler, at du burde sige ja, men alligevel tøver eller ikke får sagt fra, selvom du hverken har tiden, lysten eller overskuddet.

Selvom denne situation er velkendt for mange af os – i større eller mindre omfang – så er der grundlæggende en bagvedliggende årsag til, at vi har så svært ved at sige nej.

”At blive afhængig af andre menneskers anerkendelse når vi siger ja, er, som når en narkoman bliver afhængig af sit stof”

(Sebastian Nybo)

Hvornår og over for hvem er det svært at sige nej?

Derfor skal du starte med at gå på opdagelse og finde ud af, hvornår har du typisk svært ved at sige nej, og hvem har du sværest ved at sige nej til?

For nogle er det sværeste at sige nej til familiens årlige påskefrokost, hvor hele familie er samlet til hygge og socialt samvær, mens det for andre er sværere at sige nej, når chefen kommer og gerne vil afsætte en ekstravagt på jobbet – velvidende at du sidder midt i en eksamensperiode.

2. Mærk efter og prioriter dig selv

For nogle er er det blevet en vane at sige ja, og ordet nej findes slet ikke i deres ordforråd. De er blevet vant til at tilsidesætte deres egne ønsker og behov, og har derfor også rigtig svært ved at mærke, hvad de selv reelt har lyst til.

Derfor skal du lære at tænke lidt mere på dig selv og mærke efter, hvad du egentlig har brug for. Prøv at spørg dig selv, hvordan har jeg det og hvad har jeg lyst til?

Selvom du måske føler dig forpligtet til at sige ja i en given situation, så er det vigtigt, at du har dig selv med, så der er balance mellem dine indre ressourcer og de ydre anmodninger og krav.

Har du læst? Sådan kickstarter du dit nye semester med energi og overskud

Bestem dig for, at du altid skal prioritere dig selv før andre. Det kan du f.eks. gøre ved huske på det enkle princip, som du hører i flyveren, hver gang du er ude at rejse:

”Hvis trykket falder i kabinen, så tag først iltmasken på selv, før du hjælper andre”

3. Nej, øvelse gør mester

Du kender helt sikkert de situationer, hvor det er svært at sige nej. Du har måske endda også oplevet, at du på forhånd havde besluttet dig for, at du vil sige nej, men pludselig står du der, og kan alligevel ikke få de tre små bogstaver ud af din mund.

Der er ingen der har sagt, at det skulle være let at sige fra. Men det kan være én idé, at du øver dig i at sige nej.

Tænk på en konkret situation, hvor du gerne vil kunne sige nej. Formulér da en sætning, hvor du på en respektfuld måde får sagt fra, og øv dig i at sige sætningen højt indtil du er blevet mere fortrolig med den.

Sig nej som udgangspunkt

Du kan også øve dig i, at du som udgangspunkt altid siger nej – velvidende, at du efterfølgende kan ændre det til et ja, når du har overvejet dit svar lidt mere nøje.

På den måde køber du dig ekstra tid til at mærke efter, hvad du egentlig selv mest af alt har lyst til. Det er også meget nemmere at komme tilbage bagefter og sige, at man faktisk gerne vil med til festen alligevel, end hvis man i første omgang har sagt ja, og så bagefter skal melde fra, komme med en dårlig undskyldning osv.

4. Stå fast på din beslutning om at sige nej

Nogle mennesker har konsekvent svært ved at acceptere et nej. Dette kan være yderst grænseoverskridende, og du kan føle dig nødsaget til at uddybe, forklare og måske sågar overveje at ændre holdning.

Hvis du mærker denne ubehagelig følelse af, den anden virker skuffet, ked af det eller forsøger at stille sig på tværs ved at stille undrende spørgsmål, så husk at stå fast.

Andre har læst denne artikel: Husk at fejre dig selv, når du har gjort det godt.

Vedkommende reaktion ændrer ikke ved din beslutning om at sige nej. Du har sat en grænse, men du kan samtidig sagtens anerkende, at den anden også har ret til at have sine følelser og sin oplevelse af situationen.

5. Husk din fortrydelsesfrist

Selvom det kan være nemmere, at fortryde sit nej og i stedet sige ja, så har du stadigvæk ret til at vende tilbage og ændre dit ja til et nej.

Du kan eksempelvis sige: ”Jeg har tænkt over dét, som vi snakkede om i går eftermiddags, og jeg var vist for hurtigt til at sige ja. Jeg kan mærke, at tiden/overskuddet ikke er der i øjeblikket, selvom jeg gerne ville”.

Hvis du står i andre situationer, hvor du er i tvivl om, hvorvidt du skal sige ja eller nej, så vent eventuelt med at afgiv dit svar. Det kan du gøre ved at sige: ”Det lyder rigtig spændende, jeg tjekker lige op i min kalender, og så vender jeg tilbage”.

På den måde får du ekstra tid til, at du i ro og fred kan mærke grundigt efter og overveje, hvad du kan og vil, og hvad du på den baggrund bør sige nej til.

Skal vi hjælpe dig med at blive bedre til at sætte grænser i hverdagen? 

Vi møder en del studerende, som af den ene eller anden årsag har rigtig svært ved at sige nej. Det betyder at de er udkørte og  konstant er præget af dårlig samvittighed. Hos os får de hjælp og konkrete værktøjer, som styrker deres selvindsigt, selvværd og evner til at sætte grænser.

Skal jeg også hjælpe dig, så kontakt mig på mailen tine@spine.dk eller på tlf. 40 44 65 51.