Mangler du energi og mentalt overskud i hverdagen på studiet?

Energi

Har du svært ved at komme op om morgenen og svært ved at finde energi og mentalt overskud til at læse? I denne artikel får du 2 øvelser som sikrer, at du får energien tilbage.

Skrevet af Michèle Licht, Cand.pæd. i pædagogisk psykologi

Mange studerende oplever i øjeblikket, at de mangler energi i hverdagen. Vinteren er for alvor over os, og sommerferien synes at være milevidt bagud. Når du vågner om morgenen er det mørkt og koldt udenfor, og du har egentlig mest af alt lyst til at blive liggende under dynen i dine dejlige varme seng.

Where focus goes – energy flowes

Det er et vilkår at vinteren er over os, men det er op til dig selv om du vælger, at bruge energi på at gå og ærgre dig over det.

I den forbindelse taler vi om, at der findes 3 niveauer af ansvar:

  1. Du er ansvarlig for dét du gør.
  2. Du er ansvarlig for dét du ikke gør.
  3. Du er ansvarlig for den mening og betydning du tillægger ting og tanker.

Det vil sige at du principielt selv har indflydelse på, hvorvidt du har energi og mentalt overskud i din hverdag og i dit studieliv.

Læs også artiklen: Bliv en kærlig egoist

Det handler i høj grad om at tage ansvar. Ansvar i forhold til hvad du gør, hvad du ikke gør og i forhold til, hvad du tillægger betydning og bruger energi på – både af det positive og negative.

Så i stedet for at bruge unødig energi på dét, som du alligevel ikke har indflydelse på – såsom vintertidens kolde måneder med mange mørke timer – bør du i højere grad se det som et faktum, og i stedet tage ansvar for alt dét, som du reelt har mulighed for at ændre på.

Det første sted du kan starte, er ved at prøve at stille dig selv spørgsmålet:

Kan du huske, hvad der giver dig energi i din hverdag?

For en stor gruppe af studerende skyldes den manglende energi og gejst, at de prioriterer og strukturer deres tid forkert, og glemmer at stoppe op i hverdagen og mærke efter, hvad de har brug for.

Hvis du har brug for at (gen-)finde energien, så lav denne øvelse og blik klogere på, hvordan du sikrer, at du får et fornødent energiboost i hverdagen.

FÅ HER DIN ØVELSE TIL AT FÅ MERE ENERGI (GRATIS FOR DIG)Boost din energi i hverdagen

Skab balance og få energi i hverdagen

For at sikre, at du får skabt en balance mellem de aktiviteter i din hverdag, der henholdsvis tærer og nærer dig, kan du med fordel også lave en liste for begge dele.

To-do-liste

Rent praktisk kan du lave en to-do-liste, hvor du skriver de aktiviteter ind i din kalender, som du er nødt til at nå.

Det kan f.eks. være forelæsning, forberedelse til studiegruppemøde, noter til pensumlæsning osv.

Ju-hu-liste

Ud over din to-do-liste, skal du også lave en ju-hu-liste. Det gør du ved at skrive de aktiviteter ind i din kalender, som du ved giver dig energi og som gør dig glad.

Det kan f.eks. være en gåtur i parken, besøge farmor, bage boller eller drikke kaffe med din gode veninde.

Andre læser også: 7 årsager til at du tvivler på dit studie lige nu

Har du brug for hjælp til at få mere energi og gejst i dit studieliv?

Vi har stor erfaring med at genskabe studerendes motivation, energi og mentale overskud. Det gælder både på studiet, men også i privatlivet.

Er du blevet nysgerrig på, at høre mere om, hvordan vi konkret kan hjælpe dig? Skriv til os på info@spine.dk, og lad os sammen finde ud af, hvad vi kan gøre for dig.

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Dit navn :

E-mail Adresse:

Besked: