Disse fire typer af studerende skal til re-eksamen i august. (Hvilken type er du?)

typer

Øv…Ingen sommerferie (igen i år), skrev en studerende til mig. Hun var dumpet to eksaminer og er en af de 4 typer af studerende, jeg møder, der skal til re-eksamen.

Se hvilke typer der oftest dumper eksamen, hvilke årsager det skyldes og hvordan vi får dem til at bestå re-eksamen.

1) ”Jeg blankede med fuldt overlæg-typen”

Denne studerende går efter et så højt gennemsnit som muligt. Det er vigtigt for jobmulighederne, at snittet er højt og derfor kan bare ét dårligt resultat ikke accepteres.

Årsag: De studerendes eksaminer ligger så tæt, at de ikke kan nå at læse tilfredsstillende op til det hele. Derfor blanker de bevidst og går ikke op til eksamen.

Vores hjælp er: Vi skal styre disse studerende lidt. For de har et stort drive og høje mål. Men de skal lære at inddrage restitution og strategisk hvile, så de orker at peake igen 5-7 uger efter sidste eksamen. Struktur, restitution og optimering af at være bedst på dagen er vores fokus og indsats.

2) ”Jeg har så meget eksamensangst-typen”

Her handler det om evnen til at præstere, når det gælder. Mange studerende er decideret bange for at gå til eksamen.

Årsag: Den studerende er styret af negative tanker om sig selv, har katastrofetanker om konsekvenser af at dumpe. Fokus er på de forkerte ting og det gør at denne type har mange nederlag med i bagagen når vi møder dem.

Vores hjælp er: Vi deler hurtigt hjælpen op i 3 faser: 1. fase er at forstå, hvorfor man er bange for eksamen. Hvilke trigger-tanker præger den studerende. 2. Fase bliver at rette fokus ind på det rigtige. Hvad skal den studerende præge og påvirke lige nu i dag, i morgen og frem til eksamen (masser af struktur). 3. fase er klargøring til eksamen, så de topper på dagen med ro i maven. (og de består med godt resultat)

3) ”Jeg har stress og kan slet ikke overskue noget-typen”

Denne studerende møder vi (desværre) ofte og det er tungt for denne studerende at dumpe. Følelsen hos vedkommende er opgivenhed, træthed, tristhed og ”magter jeg det her mere?”.

Årsag: Ofte har det været et turbulent semester med både private og studiemæssige udfordringer. Belastningerne er blevet større end ressourcerne og derfor bliver læseperioden mere overlevelse end fordybelse.

Vores hjælp er: Vi skal akut have styr på hvile, restitution og struktur. Vi skal have sat et psykisk plaster på den studerende, så reeksamen bestås. Lige efter reeksamen (som de består), mødes vi igen for at lægge sundere og bedre planer for det nye semester.

4) Jeg har ikke taget det alvorligt nok-typen (denne type snyder dig lidt)
Denne type studerende kan godt snyde lidt, når de sidder i stolen. For de kan virke lettere ligeglade og overfladiske. Men bag det gemmer sig ofte magtesløshed, tabt motivation og flovhed.

Årsag: Denne studerende har ikke lært at søge hjælp, når noget ikke kører optimalt. De distancerer sig fra problemet eller joker om det. De går for længe med studieproblemer, så de ender med at dumpe eksaminer.

Vores hjælp er: Hurtigt væk med skyld, skam og selv-nedvurderende tanker. I fællesskab får vi en forståelse for de tankemønstre denne studerende har i sig og så tager vi fat på nye gode vaner. Vaner for motivation, viljestyrke, ejerskab og så genskaber vi troen og lysten til at give den en skalle til re-eksamen.

Skal vi også hjælpe dig til at bestå din re-eksamen?

På 6 år har alle de studerende vi hjælper, bestået deres re-eksamen. Flere af dem med (overraskende for sig selv) høje karakterer.

Vi kan få styr på din psyke, dit overblik og lave planen for at det lykkes, også på kort tid. Og så har vi lige så gode resultater med online samtaler, som hvis vi mødes på kontoret i Århus.

Du kan skrive til os og spørge, hvordan vi også kan hjælpe dig – det er helt gratis. Skriv til thomas@spine.dk eller til tine@spine.dk

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Dit navn :

E-mail Adresse:

Besked: