Bekymrer du dig egentligt nok om dig selv? Bliv en kærlig egoist

bekymrer

Jeg bekymrer mig faktisk for dig, men jeg er tvivl om, om du egentligt selv gør det. Udtalelsen kom helt spontant fra min gode ven den anden dag, mens vi stod at styrketrænede.

Vi stod at trænede sammen og jeg havde lige brokket mig over at jeg ikke var tilfreds med min egen træningsindsats og så spørger han mig om dette ud i det blå.

Det fik mig til at tænke på dig

For hvor mange studerende møder jeg ikke til foredrag, får mails fra, møder på klinikken eller online, som har ondt af sig selv.

Som i rigtig ondt af sig selv – hvor de ikke kan overskue noget, og siger at de har mistet motivationen og troen på dem selv.

Ondt af dig selv er passivt og gør dig til et offer

Jeg skal ikke afgøre om du må, eller vil, have ondt af dig selv. Men jeg blev lige her ramt af forskellen på at have ondt af sig selv og så reelt at bekymre sig om sig selv.

Der er jo kæmpe forskel.

Artiklen fortsætter under videoen

Podcast der supplerer denne artikel: Personligt lederskab, så du skaber det studieliv du ønsker

Bekymring kan være dit sprog for egenomsorg

I din bekymring for dig selv, mærker du efter hvordan du faktisk har det. Du giver plads til at mærke dig selv. Og er der områder du ikke er tilfreds med, ked af eller ikke kan finde en løsning på, ja så kan du drage en egenomsorg for dig selv.

Din egenomsorg er et aktivt valg om at have det godt

Når du drager egenomsorg for dig selv, har du taget et aktivt valg om at have det godt eller have det bedre. Du går altså fra at være passiv og vente på at det nok går over, til at du tager en aktiv beslutning om at ændre på din situation.

Øvelse: Bestem hvordan din egenomsorg skal se ud i næste uge

En øvelse til dig kan være: I den kommende uge skal du bevidst og aktivt drage 30 % eller x- antal timer mere omsorg for dig selv.

Det kan være mere stilhed, mere nej til andre, mere hygge, mere aktiv studielæsning eller noget der virkelig nærer dig og gør dig glad.

Bekymring skal ikke forstås som angst for mange ting

Du skal ikke forstå betydningen af bekymring i denne sammenhæng, som angst for mange ting. Det er en måde at skabe bevidsthed på og få kontakt til hvad du egentligt har brug for eller længes efter.

Egenomsorg er kærlig egoisme

Bestem dig for at være en kærlig egoist, en person der som det naturligste tænker på dig selv og kan mærke hvad du har brug for – uge for uge. Det kan ændre sig løbende og derfor er det godt at spørge sig om: Hvordan har jeg det egentligt og hvad har jeg egentlig brug for?

Artikel + øvelse: Lav dit eget Vision Board og visualiserer det liv du ønsker

Få hjælp til at blive en kærlig egoist

Er du i en periode, hvor du har brug for at få sparring, så udnyt vores speciale og få et mere balanceret studieliv

Du kan derfor altid ringe eller maile og høre, hvordan vi også kan hjælpe dig.

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Dit navn :

E-mail Adresse:

Besked: