5 ting mange studerende gør helt forkert i jagten på et 12-tal

studerende

”Jeg er bare så bange for, at jeg ikke får et højt nok snit”. ”Får jeg ikke det høje snit, så kan jeg jo slet ikke komme i betragtning til de jobs vi konkurrerer om”. Et helt normalt argument og årsagen til at mange studerende rammer min stol på klinikken i disse uger.

De har begyndende eller alarmerende mange stress symptomer i jagten på at være god nok. Flere af dem har allerede været hos lægen efter betablokkere og sovemedicin.

Når jeg gennemgår alle mine journalnotater fra de studerende jeg arbejder med, er der ofte 5 ting de ivrige studerende gør forkert i deres bestræbelser på at gøre det så godt som muligt.

  1. De fokuserer i den helt forkerte retning
  2. De ved ikke, hvordan de indlærer bedst
  3. De tror, de er en robot uden basale behov
  4. De kender ikke sig selv under pres
  5. De har et forkvaklet verdensbillede hvis det ikke lykkes

Du får her mine løsninger til at ændre på de 5 hyppigste faktorer, der ødelægger dine muligheder for toppræstationer.

1. Fejl: De fokuserer i den helt forkerte retning

Jeg tænker kun ”hvad nu hvis det går galt” eller ”jeg håber bare”, er det første mange studerende fortæller, de tænker på i læseperioden eller til selve eksamen. De er altså hele tiden i fremtiden og oftest i katestrofetankerne.

Løsning: Du skal træne din bevidsthed til konstant at søge over til det fokus, hvor du kan påvirke situationen og specielt lige nu, som i lige nu. Det kræver nærvær. Men du vil opleve at, det at tænke klart, er det der skal til, for at du får et godt resultat. Måske kan du mærke at du skal holde en pause, gå en tur, lytte præcist til hvad censor siger under eksamen, holde fokus på den plan du havde lagt til eksamen.Du kan ikke lave et godt resultat ved at sidde og tænke på hvad du håber der sker, eller hvad der ikke må ske. Så går det oftest galt.

2. Fejl: De ved ikke hvordan de indlærer bedst

Du har måske 100vis af sider du skal læse og forstå det meste af. Men stort set ingen lærer bedst ved blot at læse en bog fra ende til anden. Alt for mange tager så mange notater, at de nærmest skriver en ny bog – og du får aldrig brugt alle de notater.

Løsning: Spørg dig selv, hvordan lærer jeg normalt bedst? Er det primært i undervisningen, når jeg ser noget i lyd og billede (video), skal jeg tale med andre om emnerne, skal jeg lave en quiz med mig selv etc.?Mange af de studerende jeg arbejder med, har succes med at se forelæsninger eller emner på Youtube, så ser de billeder og grafer i bogen, de prøver at lave flash cards og endeligt læser de i bøgerne. De bytter rundt på rækkefølgen af det ”man” normalt gør. Det virker forbavsende godt på mange studerende.

3. Fejl: De tror de er en robot uden basale behov.

”Jeg tør ikke holde pause, for så er jeg bange for, at jeg ikke når at læse nok”, er den typiske fejl mange gør i læseperioden. De får ikke nok at spise, sover alt for lidt og mener ikke at have tid til fysisk aktivitet.

Løsning: DU ER IKKE EN ROBOT… du er et menneske, der brænder sammen hvis du kun sover 4 timer om natten, straffer dig selv ved ikke at spise nok, fordi du aldrig er tilfreds med dig selv, og du kan ikke huske en dyt, hvis du sidder på en stol 10 timer om dagen i 8 uger.Du SKAL sove 7-8 timer om natten hvis du vil huske alt det du læser, du SKAL have 3-4 måltider om dagen, hvis du vil have en hjerne med mest mulig energi og du SKAL bevæge dig 20-30 minutter hver dag (gang/løb/cykel eller fitness), hvis du vil udnytte de store psykiske fordele, der er ved at være fysisk. (Du husker bedre, og du sænker dit stressniveau). Og så vil din hjerne elske at få en pause på 5-10 minutter for hver time du læser.

4. Fejl: De kender ikke sig selv under pres.

Hvordan vil du være en stjerne på eksamensdagen, hvis du ikke kender din adfærd, når du er under pres, når det gælder? For mange studerede underkender betydningen af at kende sig selv, når man formidler under pres og skal holde hovedet koldt.

Løsning: Du skal gå ind i den mentale del af at holde hovedet koldt og nærværende, ligesom du bruger tid på at læse op til et fag. Spørg dig selv: Hvordan er jeg mest glad og i balance på eksamensdagen, husker jeg at fokusere på min plan under eksamen, tillader jeg kun at fokusere på mig selv på eksamensdagen, og undlader jeg at tolke på underviser og censors adfærd under eksamen? Du kan træne dit kropssprog, din stemme, dit fokus og alt sammen vil gøre dig knivskarp på dagen.

5. Fejl: De har et forkvaklet verdensbillede hvis det ikke lykkes.

”Jamen, så får jeg jo slet ikke et job, jeg kan jo slet ikke søge de stillinger jeg gerne vil have, og jeg kan slet ikke leve op til de krav, som professorer og arbejdsgivere siger de ser efter hos studerende”.

Løsning: Jeg medgiver at det er surt ikke at få de høje karakterer. Men jeg går ikke med på at man kun kan få et job, blive et godt menneske eller overhovedet komme i betragtning til et job, hvis du har et snit lavere end 10. Du skal også huske på at vi ikke alle sammen skal søge job ved de top 3 største virksomheder. Der er også en stol til dig, og fremtidens job handler om meget andet end kun 12-taller. Træk vejret dybt og få fat i alle de styrker du også besidder, og som gør præcis dig unik.Du kan samlet set få nogle rigtig gode resultater, hvis du griber dine arbejdsmetoder og personlige indsigt lidt mere bevidst an.

Min erfaring er, at de studerende der gør det, stort set altid får bedre resultater end de plejer. Og en bonus for mange er, at de også har det bedre under eksamen.

Her kan du læse mere om, hvordan jeg griber eksamensangst an med mine klienter

Spørg hvordan vi også kan hjælpe dig

Det koster ikke noget at spørge. Du kan gøre det lige her:

Dit navn :

E-mail Adresse:

Besked: