studietvivl

STUDIETVIVL – 5 argumenter for, hvorfor vi giver dig den bedste rådgivning.

STUDIETVIVL – 5 argumenter for, hvorfor vi giver dig den bedste rådgivning.

Studietvivl har mange årsager og kan have mange skjulte mentale lommer, som du ikke selv ser, selv kan se årsagssammenhænge i og særligt hvad der afholder dig fra, at vælge det studie og få en trivsel du søger.

Vi har samlet 5 vigtige argumenter for, hvorfor så mange studerende gennem årene har valgt lige netop vores rådgivning i SPINE.

  1. Erfaring og ekspertise: Med vores 18 års specialiserede fokus på studerende og unge ansatte har vi en dybdegående forståelse for de udfordringer og tvivl, som studerende kan stå overfor. Vores ekspertise indenfor selvindsigt, handlingsorienteret terapi, coaching og sparring giver os en unik evne til at hjælpe dig med at navigere gennem din tvivl og træffe velinformerede beslutninger om din studievej.
  2. Skræddersyet tilgang: Vi forstår, at hver studerendes situation er unik, og derfor tilbyder vi en skræddersyet tilgang til vores rådgivning. Vores nærværende terapi og coaching er designet til at imødekomme individuelle behov og støtte dig i at finde din egen vej til klarhed og handlingskraft.
  3. Praktisk handlingsplaner: Vi fokuserer ikke blot på at identificere tvivl, men også på at hjælpe dig med at handle på dine indsigter. Vores handlingsorienterede tilgang sikrer, at du får konkrete handlingsplaner, der fører dig tættere på dine mål og ambitioner.
  4. Mentorrelationer: Vi er et erfarent og dedikeret terapeutteam, der også fungerer som mentorer for studerende og unge ansatte. Vi skaber en tillidsfuld relation, hvor du kan dele dine bekymringer og udfordringer uden frygt for mistillid eller tvivl på dine tanker.
  5. Langsigtet støtte: Vores forpligtelse til at hjælpe dig stopper ikke, når den akutte tvivl er løst. Vi tilbyder langsigtet støtte og opfølgning for at sikre, at du opnår bæredygtige og langsigtede resultater i din personlige og studiemæssige udvikling.

Vi er dedikerede til at hjælpe dig med at træffe informerede valg, udvikle dig og opnå succes på din unikke studie- og karrierevej.

Skriv til os og hør, hvordan vi også kan hjælpe dig godt på vej med de bedste valg for dig.

Skriv til psykoterapeut Tine Persson på tine@spine.dk eller ring til Tine på telefon 4044 6551.

Fik du læst vores artikel: 5 mulige årsager til studietvivl – og hvordan du kan lærer at give slip på din tvivl.

Den mentale rygsæk til ordblinde

KURSUS: Den mentale rygsæk – Forstå dit ordblinde barn.

KURSUS: Den mentale rygsæk – Forstå dit ordblinde barn.

Få værktøjer til at øge dit ordblinde barns mentale rygsæk og mindset. Du får redskaber og kompetencer til at styrke dit barns tro på egne evner og motivation for læring og accept af ordblindheden som vilkår. Du og dit barn bliver et team med fælles forståelse og værktøjer. 

Den mentale rygsæk til ordblinde

Kan du som forældre til et ordblindt barn genkende at:

  • Dit barn har siddet grædende ved spisebordet og lektierne virker uoverskuelige og næsten skræmmende?
  • Dit barn mentalt kan opgive troen på, at de har værdi som menneske, kan lære noget og ikke kan se sig selv som andet end ordblind?
  • Du når til en frustration om det meste med skole, lektier og barnets mentale blokeringer, der ender i konflikt og frygt for dit barns fremtid?
  • Det gør ondt at opleve dit barn kæmpe med ordene, teksten, tallene og troen på sig selv. Og du løber tør for gode ideer til faglig hjælp, coachende værktøjer og konkrete metoder til, at støtte dit ordblinde barn?

Du får værktøjer til:

  • Spot og forstå konsekvenserne af de 4 typiske roller ordblinde børn påtager sig i klassen.
  • Forstå den ordblinde hjerne og du kan herefter lærer dit barn at huske og forstå alt.
  • Cooping , mønsterbrydning og sund håndtering af daglige udfordringer og mentale overbevisninger i forbindelse med lektier og troen på egne evner.
  • Træning i coachende og psykoterapeutiske samtalemetoder i styrkebaseret tænkning.
  • De 2 vigtigste terapeutiske metoder til, at flytte mentale blokeringer, så dit barn kender og åbner sit fulde potentiale.
  • Lær at spotte dit barns læringszone og se lysten til at lære åbne sig.
  • Den vigtigste teknik til, at bryde opgaver og øge overskueligheden ned, så lektier bliver lavet – hver uge.
  • Hvordan du bliver den bedste sparringspartner mellem dit barn og skolen og I oplever jer arbejde mod samme mål.

Tine Persson: “Jeg ved, at IT-rygsækken ikke kan stå alene, når det ordblinde barn skal lære på ny og have troen på sig selv”. 

Mange forældre står magtesløse, når de skal hjælpe deres ordblinde barn/børn, til trods for at IT-rygsækken er blevet givet til barnet og skolen nu kender til barnets faglige udfordringer. 

IT-rygsækken indeholder i dag ikke hjælp til forældre, der søger og mangler værktøjer og metoder til, at styrke det mentale mindset hos deres ordblinde børn.

Konsekvensen er ofte, at det fulde ejerskab og brugen af IT-rygsækken, den nye måde at lære på og et sundt selvbillede hos barnet udebliver. 

ID-psykoterapeut Tine Persson_Ordblindhed

Du får en praksisnær, faglig tung og meget erfaren underviser og terapeut.

ID-psykoterapeut MPF Tine Persson har årelang terapeutisk erfaring med alle typer af unge og særligt ordblinde børn og unge.

Hun underviser fagprofessionelle i emnet og afholder kurser for ordblinde børn og studerende fra hele Danmark.

I 2023 skal de første samarbejdsaftaler med landets største virksomheder udmøntes i kurser for ledere til ordblinde og kurser for de ordblinde ansatte. Ligeledes er dialoger med kommuner fra hele landet påbegyndt.

Kurset er skræddersyet til forældre der:

Har et ordblindt barn på mellemtrinnet eller udskolingen i folkeskolen, friskolen eller privatskolen.

Du er altid velkommen til at ringe på telefon 4044 6551 eller skrive til tine@spine.dk. Det er uforpligtende og vigtigt for mig, at du er helt tryg ved om indholdet matcher dine behov eller om det kan være bedre for dig og dit ordblinde barn, at du får individuel sparring.

Dog vil jeg anbefale at tage mit kursus først, før der tilvælges individuelle samtaler, da du på kurset får fyldt din personlige og faglige rygsæk op, du er på hold med ligesindede forældre og mange ting vil falde på plads undervejs i kurset.

Du kan deltage på kurset på 2 måder:

Online deltagelse (Zoom)

Som online deltager mødes vi 4 gange á 2 timer pr. gang. Fordelen er, at du kan sidde hvor i landet du bor og gør det nemt for dig at deltage. Du sparer transport og synes det er en fordel at have et længere procesforløb, hvor du har tid til at afprøve og bruge den viden du får på kurset.

Fysisk endags-weekendkursus i Aarhus.

Dagskurset afvikles med samme indhold som online kurset. Dog vil der være mulighed for at ændre lidt indholdet, da vi mødes fysisk. Men udbyttet, metoderne, værktøjerne og erfaringsudvekslingen vil være den sammen som på online kurset.

Det fysiske kursus er for dig, der ønsker at arbejde dybt og koncentreret med emnet på én dag og synes, at det fysisk møde kan give dig noget andet end online delen.

Kurset afvikles i Aarhus i vores dejlige kursuslokaler i SPINE, Marselis Boulevard 1. Der er nem tilkørsel fra motorvej i både nord, vest og sydgående retning.

Materialer til kurset

Du får adgang til alle de materialer Tine Persson bruger på kurset. Det eftersendes elektronisk på mail. Dermed har du for evigt adgang til materialet.

Pris for deltagelse

Prisen er 3500 kr. pr. familie (Er barnet skilsmissebarn, kan forældreparret deltage eller på anden vis deltage med i alt to personer). Beløbet betales forud før kursusstart.

Du kan naturligvis også BETALE I RATER

Du kan dele beløbet op i to. Første 1750 kroner betales ved tilmelding og de sidste 1750 kr. betales senest to dage før kursusstart. Ingen gebyr eller merpris for, at dele beløbet op i to.

Du får naturligvis TILFREDSHEDSGARANTI

Er kurset ikke noget for dig kan du kvit og frit få dine penge tilbage – Ingen spørgsmål, inden indsigelser – kun pengene retur.

Efter første online modul kan du stoppe og få pengene tilbage.
Efter første time på det fysiske kursus kan du sige tak for i dag og få pengene tilbage.

Tilmeld dig og få adgang til den mentale rygsæk:

Du tilmeldes ved at skrive til Tine Persson på tine@spine.dk.
Du er endeligt tilmeldt, når du har betalt det fulde beløb eller 1. rate efter tilsendelse af faktura.

Dato for det fysiske kursus i Aarhus er:

Lørdag d. 13.maj kl. 9.00-18.00. Adressen er SPINE – Marselis Boulevard 1, 8000 Aarhus C.

Datoerne for onlinekurset (Zoom) er:

Onsdag d. 3. maj kl. 16.30-18.30
Onsdag d. 10. maj kl. 16.30-18.30
Onsdag d. 17. maj kl. 16.30-18.30
Onsdag d. 24. maj kl. 16.30-18.30

Tine Persson afvikler dette kursus en gang i foråret 2023 og en gang i efteråret 2023.

Læs mere om ID-psykoterapeut MPF Tine PerssonKlik her

Børns mentale trivsel

BØRNS TRIVSEL: ”Er du ikke bedst til noget, så er du intet værd” – Dreng fra 6. klasse.

BØRNS TRIVSEL: ”Er du ikke bedst til noget, så er du intet værd” – Dreng fra 6. klasse.

Børns mentale trivsel

Af psykoterapeut Tine Persson og psykosomatisk fysioterapeut Thomas Pape. 

Mange forældre ved ikke helt hvilken kamp, der foregår lige nu blandt børn. Men en kamp om positionering sker lige nu skånselsløst i gaming verdenen, på træningsbanen, i klasselokalet, i skolegården, på Snapchat og alle andre steder, hvor børn og unge opholder sig.

Vi oplever, at børn i 6. klasse ser sig selv som værdiløse, hvis de ikke er bedst til ”noget”.

En dreng fra 6. klasse udtalte til mig på klinikken: ”Hvis du ikke er bedst i skolen, som ven, socialt, til gaming, til din sport eller andet..Så er du seriøst intet. Du er intet værd”. Han havde mistet livsgnisten og lysten til det meste.

Tendensen oplever vi mere og mere i SPINE og når vi underviser rundt om i landet. Tendensen er en lavere og lavere lyst til at leve og det lyder vildt, men det er det vi oplever.

Jeg får beretninger fra forældre, der oplever at deres børn i 5.-6.-7. klasse ikke ønsker at leve mere. De er simpelthen ikke noget værd, de har ikke et stort nok ”brand” og “lækkert image” blandt vennerne og dermed oplever de sig værdiløse.

Trækker Corona spor efter sig og påvirker unges trivsel?

I Berlingske kan man d. 26. november læse at unge på Østerbro udviser en adfærd vi ikke har set så udtalt før.

Ingen var mere hjemsendt end 5.-8. klasserne under Corona og det er præcis den gruppe af unge vi møder nu, der har det svært med sig selv.

Lange dage på værelset alene, mens forældre selv arbejdede, var de overladt til timevis af Tik Tok videoer, pranks på Youtube og en alenehed, der for mange har resulteret i savn og mangel på samvær med andre.

Betaler de unge en pris, vi andre lærte gennem relationsdannelse?

Lærere, SSP-folk og forældre fortæller om en større grænsesøgning end tidligere, en sværere aflæsning af andre og dermed tab af empati i det sociale rum. Både fysisk og særligt online.

Resultatet bliver, at det er langt mere legalt at sige præcis hvad man mener og tænker. Særligt at kommentere på hinanden i skolen, i skolegården og f.eks. til idræt. En konstant nedsættende tone om ”du er fanme dårlig?”, “hvorfor er du så ringe, når du øver dig på det?”, ”hvorfor er dine sko så grime?” og ”du virker bare underlig”.

Ting vi alle (hånden på hjertet) kan tænke om nogle, men som vi har lært at det holder man for sig selv og også ved hvilken værdi det bidrager med, når man nedgør andre.

Det empatiske filter er gennemhullet blandt børn lige nu og forældrene svigter (i uvidenhed). 

Det helt store problem er, at børn og unge fortæller mig, at de ”skåner deres forældre”. De fortæller dem ikke ret meget om deres tanker, de kampe de møder i hverdagen eller søger råd til at håndtere de mere kontante og ekstroverte børn de omgås.

Årsagen er at de ikke vil gøre deres forældre kede af det. De vil ikke have at forældrene bliver kede af, at de selv har det svært. Mange forældre er fraværende i dagligdagen og er der reelt ikke til at tale og mærke deres barns sindstilstand.

Og så oplever jeg at mange børn er alene på deres værelser og forældre enten arbejder videre hjemme eller selv sidder med deres telefoner og slapper af. De taler ikke med deres forældre.

Rummet til at fornemme og være der som voksen er væk og børnene og de unge føler sig alene. De føler sig svigtet og uelsket, fordi forældrene har travlt med andre ting.

Har vi glemt hvad empati er og hvilken livsvigtig lim den er for vores mentale tryghed?

Groft sagt har vi skubbet ansvaret for grænsesætning over på de børn, der nedgøres af andre børn. Fremfor at de børn, der udsætter deres klassekammerater for grænseoverskridende adfærd har lært ikke tale sådan til andre. Det er ”omvendt-ordentlig” og det fører til lav grad af empati blandt børn og unge.

Vi tvivler på vores egen grænser, dømmekraft og værdi, når vi får at vide:

  • Slap da af, det er for sjov.
  • Kan du ikke tage noget sjov?
  • Det er hyggemob, det gør vi da alle sammen.
  • Det gør man da bare, ser du ikke Youtube?
  • Sådan er det jo, det er jo det der er sjovt.

Sætninger hvor vi gennem perspektivering, flertalsmisforståelser og ansvarsfralæggelse, retfærdiggør udtalelser, der i bund og grund er grænseoverskridende og ingen værdi har for gode relationer.

Vi har normaliseret gennem Youtube, at ”pranks” og ”pranking” reelt er et andet ord og adfærd for mobning af andre mennesker.

Er det Corona eller sociale medier, der får børn til at mistrives så meget?

Seneste undersøgelse fra den Nationale sundhedsprofil viser at målgruppen 16-24 år er den målgruppe, der mentalt har det sværest lige nu. Vi oplever langt flere unge på klinikken med angst, lavt selvværd og ulyst til livet.

Det er ikke noget entydigt svar på, hvorfor vi ser så mange børn mistrives. Men det er skræmmende, når helt almindelige middelklasse børn, der på papiret burde have ressourcerne til at håndtere livet, at de helt mister lysten til livet og værdisætter sig som værdiløse, hvis de ikke er bedst til noget særligt.

Hvad kan skoler og forældre gøre her og nu?

På den helt korte bane bør forældre ikke godtage, at ”intet nyt, er godt nyt”, da mange unge skåner deres forældre, for deres inderste tanker. Så lyt og spørg til, hvordan det er være barn i skolen og i sociale sammenhænge.

Lær dem at mærke grænser, at mærke hvem de selv er og hvad de står for. Og forvent at det er en løbende proces i hele deres ungdom, med det liv de og vi fører lige nu. Lær dem at tillade stilhed, lær dem at være offline hele weekender og genfinde nye projekter og aktiviteter, end blot skærm.

For skoler kan begrebet Psykologisk tryghed inddrages i klasserummet. Begrebet fylder lige nu i mange virksomheder, men mange klasser er ikke psykologisk trygge. Er man ikke tryg i klasserummet, så trives man ikke. Trives man ikke, så lærer man ikke ret meget.

Det er spild af liv, spild af glæde, spild af god læring og spild af gode mennesker, der skal vokse sig modne og fortrøstningsfulde til et langt voksenliv.

Vi skal lære børn, at de har enorm værdi blot i kraft af, at de er som de er.

Ønsker du vores hjælp, kan du uforpligtende skrive til tine@spine.dk og høre hvordan vi også kan hjælpe dig.

Adresse

Marselis Boulevard 1
8000 Aarhus C

Kontakt

T: 2894 5925
M: info@spine.dk 
CVR: 28447566

Copyright 2015-2020 © SPINE - INFO